Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/4084
Authors: | Sousa, Vânia Ferreira de |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ferracini, osemberg Aparecido Lopes |
Title: | A educação ambiental no ensino de Geografia nas escolas família agrícola no estado do Tocantins |
Keywords: | Educação Ambiental; Ensino de Geografia; Educação do Campo; Pedagogia da Alternância; Environmental education; Teaching Geography; Field Education; Pedagogy of Alternation |
Issue Date: | 24-Feb-2022 |
Publisher: | Universidade Federal do Tocantins |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGG |
Citation: | SOUSA, Vânia Ferreira de. A educação ambiental no ensino de Geografia nas escolas família agrícola no estado do Tocantins. 2022. 100f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2022. |
metadata.dc.description.resumo: | Este trabalho apresenta uma reflexão da Educação Ambiental nas escolas Família Agrícola no Estado do Tocantins e a relevância do ensino de geografia na prática da educação ambiental. Aliada a Pedagogia da Alternância como caminho sustentável na educação do Campo. Desse modo, busca-se analisar a contribuição do ensino de geografia na Educação Ambiental. Os procedimentos metodológicos adotados guiaram- se inicialmente pela revisão bibliográfica (de textos, artigos, dissertações, teses e livros) e foi complementada pela aplicação de um questionário semiestruturado aos professores de Geografia das EFAs. Como resultados, pode- se afirmar a prática de Educação Ambiental no cotidiano das EFAs, logo, podemos considerar também a ausência do professor específico da disciplina de geografia em sala de aula. Por conseguinte, a partir dos resultados obtidos, destacamos a importância da Educação Ambiental no ensino de Geografia, por ser uma ciência que se dedica ao estudo das relações entre a sociedade ea natureza. |
Abstract: | This work presents a reflection on Environmental Education in the Família Agrícola schools in the State of Tocantins and the relevance of teaching geography in the practice of environmental education. Allied with the Pedagogy of Alternation as a sustainable path in rural education. In this way, we seek to analyze the contribution of geography teaching in Environmental Education. The methodological procedures adopted were initially guided by the bibliographic review (of texts, articles, dissertations, theses and books) and was complemented by the application of a semi-structured questionnaire to the Geography teachers of the EFAs. As a result, one can affirm the practice of Environmental Education in the daily life of EFAs, so we can also consider the absence of a specific teacher of the geography discipline in the classroom. Therefore, from the results obtained, we highlight the importance of Environmental Education in the teaching of Geography, as it is a science dedicated to the study of the relationship between society and nature. |
URI: | http://hdl.handle.net/11612/4084 |
Appears in Collections: | Mestrado em Geografia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vânia Ferreira de Sousa - Dissertação.pdf | 1.99 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.