Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/7413
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSouza, Luciane Silva de-
dc.contributor.authorCorsino, Marcos Fernando Rodrigues da Silva-
dc.date.accessioned2025-02-24T13:39:57Z-
dc.date.available2025-02-24T13:39:57Z-
dc.date.issued2025-02-24-
dc.identifier.citationCORSINO, Marcos Fernando Rodrigues da Silva. As contribuições da história da educação para reflexão do contexto educacional na formação dos licenciados. 2023. 30f. Artigo de graduação (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2025.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/7413-
dc.description.abstractThis article seeks to analyze the importance of the subject History of Education in teaching courses, analyzing the PPCs of teaching courses at the Federal University of Tocantins, and the historical development of this subject in teacher training courses. Through a documentary analysis, we seek to analyze the impacts that the study of this subject generates in the formation and practice of the Pedagogue. Through this research, we had the opportunity to realize that this discipline is present in almost all UFT degree courses, the history of the institution and of each city that has a campus with a degree, as well as the analysis of the Curriculum Proposals of all degree courses. Following this path, we managed to contextualize the discussion both taking into account the particularities of our time and our region, reaching the conclusion that the continuous study of it will produce a more reflective professional, both in relation to society and in his role of teaching and capable of dealing with what is present in the educational context.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livrept_BR
dc.subjectHistória da educação; Formação de professores; Prática educacional; Vida acadêmica.pt_BR
dc.titleAs contribuições da história da educação para reflexão do contexto educacional na formação dos licenciadospt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoO presente artigo busca analisar a importância da disciplina História da educação nos cursos de licenciatura, analisando os PPCs dos cursos de licenciatura da Universidade Federal do Tocantins. Também o desenvolvimento histórico dessa disciplina nos cursos de formação de professores. Foi uma pesquisa bibliográfica, documental, descritiva e qualitativa, que partiu de uma análise documental. Através dessa pesquisa tivemos a oportunidade de perceber que tal disciplina está presente em quase todos os cursos de licenciatura da UFT. Percorrendo esse caminho conseguimos contextualizar a discussão tanto levado em conta as particularidades da disciplina, chegando à conclusão de que o estudo contínuo dela irá produzir um profissional mais reflexivo, tanto em relação à sociedade, como em sua função de ensinar e capaz de lidar com aquilo que está presente no contexto educacional.pt_BR
dc.publisher.campusMiracemapt_BR
dc.subject.cnpqCiência humanas; Educação; Pedagogia.pt_BR
dc.publisher.cursoPedagogiapt_BR
dc.publisher.localMiracemapt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marcos Fernando Rodrigues da Silva Corsino - Artigo de graduação.pdf668.67 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.