Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/7207
Authors: | SILVA, Sandra Maria Matos |
metadata.dc.contributor.advisor: | OLIVEIRA, Suelen Silva de |
Title: | Mãe De Surdo: Desafios E Superações Enfrentados Na Perspectiva da Aquisição da Libras – Autobiografia |
Keywords: | Libras;Desafios;Educação;Superação;Libras;Challenges;Education;Resilience |
Issue Date: | 29-Nov-2024 |
Publisher: | Universidade Federal do Tocantins |
Citation: | SILVA, Sandra Maria Matos. Mãe De Surdo: desafios e superações enfrentados na perspectiva da aquisição da libras ⠳ autobiografia. 2023. 29 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras-Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023. |
metadata.dc.description.resumo: | Esta autobiografia relata uma história que é fruto das experiências vividas por mãe ouvinte com filho surdo, com destaque nas barreiras enfrentadas durante o processo de aquisição da Libras no contexto de educação de surdos e relações familiares. Os estudos linguísticos realizados durante a graduação em Letras/Libras,despertou o interesse em narrar tais experiências, com o objetivo de relatar vivências e refletir sobre a aquisição do desenvolvimento linguístico e cognitivo do sujeito surdo. Também da necessidade de os familiares ouvintes acompanharem e valorizarem a libras como primeira língua, estimular o surdo ainda bebê durante o processo de aquisição da libras. As experiências narradas foram contrastadas, principalmente com as prerrogativas teóricas de Goldfeld (2002) e Quadros (1997). A teoria levantada permitiu refletir como se deu esta experiência em relação ao apoio familiar e a busca por suporte na área da saúde que pudesse garantir o desenvolvimento do surdo em fase inicial de aquisição da linguagem. |
Abstract: | This autobiography tells a story that is the result of the experiences lived by a hearing mother with a deaf child, with emphasis on the barriers faced during the process of acquiring Libras in the context of deaf education and family relationships. The linguistic studies carried out during the Literature/Libras degree aroused the interest in narrating such experiences, with the aim of reporting experiences and reflecting on the acquisition of linguistic and cognitive development of the deaf subject. Also the need for hearing family members to follow and value Libras as a first language, encouraging the deaf baby during the process of acquiring Libras. The narrated experiences were contrasted, mainly with the theoretical prerogatives of Goldfeld (2002) and Quadros (1997). The theory raised allowed us to reflect on how this experience occurred in relation to family support and the search for support in the health area that could guarantee the development of deaf people in the initial phase of language acquisition. |
URI: | http://hdl.handle.net/11612/7207 |
Appears in Collections: | Letras ‒ Libras |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC- Sandra Maria Matos Silva.pdf | 542.85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.