Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/5111
Authors: SOUSA, Layanne Bernardo
metadata.dc.contributor.advisor: BRITO, Claudenice Cardoso
Title: Práticas criativas no ensino da matemática em escola pública de araguaína-to.
Keywords: Criatividade,;Escola Pública,;Ensino de Matemática,;Projetos criativos,;Creativity,;Public school,;Teaching in Mathematics,;Creatives Projects.
Issue Date: 15-Mar-2023
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: SOUSA, Layanne Bernardo. PRÁTICAS CRIATIVAS NO ENSINO DA MATEMÁTICA EM ESCOLA PÚBLICA DE ARAGUAÍNA-TO. 2016. 40 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016.
metadata.dc.description.resumo: Este trabalho de abordagem qualitativa, do tipo pesquisa documental buscou analisar as propostas educativas e as ações criativas numa escola pública de Araguaína-TO, no ano de 2015, considerando a abordagem da Matemática numa perspectiva inovadora. Teve como problema investigativo - Como é que a criatividade em Matemática aparece nos projetos desta escola pública de Araguaína-TO? A pesquisa teve como objetivos específicos: identificar quais os motivos, obstáculos enfrentados pela Escola, os quais impulsionaram o planejamento de projetos criativos voltados para a Matemática; identificar se os projetos pedagógicos cuja estratégia didática objetiva elevar a qualidade do processo de ensino e aprendizagem da Matemática e analisar as ações e as práticas educativas executadas na escola e se elas auxiliam na execução de novas propostas para a prática educacional criativa das escolas públicas. Os resultados da pesquisa mostram que o Colégio Pré-Universitário de Araguaína está preocupado com a abordagem do ensino da matemática, que a criatividade em Matemática aparece na instituição, em seus projetos, ações e práticas. Além disso, a pesquisa ressaltou que esses projetos fazem a diferença na aprendizagem dos alunos e permitiu mostrar o que há de novo e criativo no ensino de Matemática.
Abstract: This work qualitative nature, documentary research work aimed to analyze educational proposals and creative actions in a public school in Araguaína-TO, in the year 2015, considering the approach of Mathematics in an innovative perspective. It had as an investigative problem - How does creativity in Mathematics appear in the projects of this public school in Araguaína-TO? The research had as specific objectives: to identify the reasons, obstacles faced by the School, which stimulated the planning of creative projects focused on Mathematics; To identify if the pedagogical projects whose didactic strategy aims to raise the quality of the process of teaching and learning of Mathematics and to analyze the actions and the educational practices executed in the school and if they help in the execution of new proposals for the creative educational practice of the public schools. The results of the research show that the Pre-University College of Araguaína is concerned with the approach of teaching mathematics, that creativity in Mathematics appears in the institution, in its projects, actions and practices. In addition, the research emphasized that these projects make a difference in student learning and allowed to show what is new and creative in teaching mathematics.
URI: http://hdl.handle.net/11612/5111
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LAYANNE BERNARDO SOUSA - TCC - MATEMÁTICA.pdf291.53 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.