Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/1525
Authors: Silva, Iara Rodrigues da
metadata.dc.contributor.advisor: Colvero, Kaé Stoll
Title: Educação do campo e construção de identidade: estudo de caso da EFABIP Padre Josimo.
Keywords: Educação do Campo;Pedagogia da Alternância;Escola Agrícola;Padre Josimo;Field Education;Pedagogy of Alternation;Father Josimo;Agricultural School
Issue Date: 25-Jan-2018
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: SILVA, Iara Rodrigues da. Educação do campo e construção de identidade: estudo de caso da EFABIP Padre Josimo. 2018. 47 f. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Educação do Campo, UFT, Tocantinópolis, 2018.
metadata.dc.description.resumo: O presente trabalho tem como objetivo analisar a contribuição da Pedagogia da Alternância da Escola Família Agrícola do Bico do Papagaio Padre Josimo (EFABIP) na formação da identidade dos sujeitos do campo. A Pedagogia da Alternância consiste num método de escolarização em que considera e valoriza a identidade, os saberes, a cultura dos povos do campo para a realização do processo de ensino e aprendizagem nos espaços da escola e nos espaços de sua comunidade. A pesquisa desenvolveu-se numa abordagem qualitativa a partir da análise de estudos bibliográficos e por meio de entrevistas semiestruturadas realizadas com monitores e estudantes. Os resultados indicam que a Escola apresenta propostas importantes para construção da identidade dos sujeitos do campo através da Pedagogia da Alternância voltada à vida dos camponeses.
Abstract: The objective of this work is to analyze the contribution of the implantation of the Alternation Pedagogy in the Escola Família Agrícola do Bico do Papagaio Padre Josimo (EFABIP) in the formation of the identity of the subjects of the field. The Alternation Pedagogy consists of a method of schooling in which it considers and values the identity, the knowledge, the culture of the people of the countryside for the realization of the process of teaching and learning in the spaces of the school and in the spaces of its community. The research was developed in a qualitative approach based on the analysis of bibliographic studies and through interviews with Monitors and students. The results indicate that the School presents important proposals for the construction of the identity of the subjects of the field through the Pedagogy of Alternation directed to the life of the peasants.
URI: http://hdl.handle.net/11612/1525
Appears in Collections:Educação do Campo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Iara Silva TCC Ed. do Campo.pdf850.87 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.