Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/889
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFernandes, Alcione Marques-
dc.contributor.authorSantos, André Luiz Moraes dos-
dc.date.accessioned2018-03-15T17:33:06Z-
dc.date.available2018-03-15T17:33:06Z-
dc.date.issued2017-04-29-
dc.identifier.citationSANTOS, André Luiz Moraes dos. Modelação matemática como método de ensino para o ENEM. 2017. 86f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2017.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/889-
dc.description.abstractAnalyzing the greatest exam of access to higher education in our country, ENEM, it was noticed that its dimension, concerning the number of enrollment and importance to educational programs and to the access to higher education institutions, is surprisingly remarkable, making it the second-highest evaluation in the world. From this analysis, we perceive a relation between Mathematics esams and the Mathematical Modeling, mainly on ENEM’s the former reference, thus allowing a comparison of the steps of the so-called Mathematical Molding, that is, the Mathematical Modeling used as a methodology of the teaching of Mathematics. The stages of Mathematical Molding are identified on ENEM’s Mathematics questions through numerous examples of solved questions from previous editions. The Mathematical Molding is presented as a teaching-learning method, which is not necessarily the same as a method or technique for solving ENEM Mathematics questions.pt_BR
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsOpen Accessen_US
dc.subjectModelagem Matemáticapt_BR
dc.subjectModelação Matemáticapt_BR
dc.subjectENEMpt_BR
dc.subjectMétodo de ensinopt_BR
dc.subjectMathematica Modelingpt_BR
dc.subjectMathematical Moldingpt_BR
dc.subjectTeaching Methodpt_BR
dc.titleModelação matemática como método de ensino para o ENEMpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.resumoAnalisando o maior exame de acesso ao ensino superior de nosso país, o ENEM, percebe-se que as dimensões do quantitativo de inscritos e importância para os programas educacionais e de acesso as instituições de ensino superior, são surpreendentemente notáveis, tornando-se na segunda maior avaliação do mundo. Desta análise percebemos uma relação das provas de Matemática com a Modelagem Matemática, principalmente na Matriz de Referência do ENEM, permitindo assim um comparativo com as etapas da então denominada Modelação Matemática, ou seja, a Modelagem Matemática usada como metodologia de ensino da Matemática. As etapas da Modelação Matemática são identificadas nas questões de Matemática do ENEM através de inúmeros exemplos de questões resolvidas de edições anteriores. A Modelação Matemática é apresentada como método de ensino e aprendizagem para a resolução das questões de Matemática do ENEM.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMatpt_BR
dc.publisher.campusPalmaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
André Luiz Moraes dos Santos - Dissertação.pdf2.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.