Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/8047Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.advisor | Araújo, Gustavo Cunha de | - |
| dc.contributor.author | Thomann , Priscila Setubal | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-05T09:49:16Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-05T09:49:16Z | - |
| dc.date.issued | 2024-12-04 | - |
| dc.identifier.citation | THOMANN, Priscila Setubal. O site educa central como instrumento de mediação pedagógica na rede municipal de Araguaína - TO. 2024.71f. Dissertação (Mestrado em Profissional em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2024. | pt_BR |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11612/8047 | - |
| dc.description.abstract | The object of study of this research is the process of recomposing learning in the Araguaína municipal school system, focusing specifically on the curricular changes and pedagogical practices adopted to recover and strengthen student learning. The relevance of this study is directly linked to the challenge faced by public education in Brazil, especially in the post-pandemic context, when educational inequalities and learning gaps have been accentuated. The central question of this issue revolves around the following question: How can an innovative pedagogical tool integrate technological resources to support the continuing education of teachers in the schools surveyed in Araguaína-TO? To do this, we need to consider what curricular and methodological strategies can be implemented to cater for student diversity? How can the new curriculum promote equity and the development of skills relevant to today's social and economic reality? With a qualitative, bibliographical and exploratory approach, our main objective is to develop the EDUCA CENTRAL educational website as an innovative pedagogical tool that integrates advanced technological resources to support the ongoing training of teachers from the schools surveyed in Araguaína-TO. The educational product developed was an educational website, with an annual edition and fed with monthly publications, which will include links to websites, blogs, educational games, literary books, guiding documents, educational videos, educational manuals aimed at teachers, parents and those responsible for early childhood education. The EDUCA CENTRAL website can contribute to Araguaína's municipal network by building a more efficient, connected and innovative educational ecosystem. By centralizing resources, improving communication, supporting remote teaching and providing more efficient school management, the app can contribute to a more accessible, inclusive and high-quality education for all students in the network. With interactive and gamified resources, EDUCA CENTRAL can make learning more engaging for students, stimulating their interest and motivation. Tools such as quizzes, challenges and collaborative projects can be easily integrated into the curriculum through the website. | pt_BR |
| dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
| dc.subject | Educação. Mediação Pedagógica. Currículo. Educa Central. Site. Education. Recomposition. Curriculum. Educa Central. Website | pt_BR |
| dc.title | O site educa central como instrumento de mediação pedagógica na rede municipal de Araguaína - TO | pt_BR |
| dc.description.resumo | O objeto de estudo desta pesquisa é o processo de recomposição da aprendizagem na rede de ensino municipal de Araguaína, focando especificamente nas mudanças curriculares e nas práticas pedagógicas adotadas para recuperar e fortalecer o aprendizado dos alunos. A relevância deste estudo está diretamente ligada ao desafio enfrentado pela educação pública no Brasil, especialmente no contexto pós- pandemia, quando as desigualdades educacionais e as lacunas de aprendizagem foram acentuadas. A questão central dessa problemática gira em torno da seguinte questão: Como uma ferramenta pedagógica inovadora pode integrar recursos tecnológicos para apoiar a formação continuada de professores das escolas pesquisadas em Araguaína-TO? Para isso, é preciso considerar: Quais estratégias curriculares e metodológicas podem ser implementadas para atender à diversidade dos alunos? Como o novo currículo pode promover a equidade e o desenvolvimento de competências relevantes para a realidade social e econômica atual? De abordagem qualitativa, do tipo bibliográfica e de natureza exploratória, temos como principal objetivo desenvolver o site educacional EDUCA CENTRAL como uma ferramenta pedagógica inovadora que integra recursos tecnológicos avançados para apoiar a formação continuada de professores das escolas pesquisadas em Araguaína-TO. O produto educacional desenvolvido foi um site Educacional, com edição anual e alimentado com publicações mensais, ele contará com links de sites, blogs, jogos educacionais, livros literários, documentos norteadores vídeos educativos, trabalhos manuais educativos voltados para professores, pais e responsáveis pela educação infantil. O site EDUCA CENTRAL pode contribuir com a rede municipal de Araguaína construindo um ecossistema educacional mais eficiente, conectado e inovador. Ao centralizar recursos, melhorar a comunicação, oferecer suporte ao ensino remoto e proporcionar uma gestão escolar mais eficiente, o aplicativo pode contribuir para uma educação mais acessível, inclusiva e de alta qualidade para todos os estudantes da rede. Com recursos interativos e gamificados, o EDUCA CENTRAL pode tornar o aprendizado mais envolvente para os alunos, estimulando seu interesse e motivação. Ferramentas como quizzes, desafios e projetos colaborativos podem ser facilmente integrados ao currículo através do site. | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
| Appears in Collections: | Mestrado Profissional em Educação | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Priscila Setubal Thomann - Dissertação.pdf | 4.86 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
