Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/7863
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Rolim, Carmem Lucia Artioli | - |
dc.contributor.author | Menezes , Ana Cleice Souza de | - |
dc.date.accessioned | 2025-08-29T12:13:14Z | - |
dc.date.available | 2025-08-29T12:13:14Z | - |
dc.date.issued | 2025-04-09 | - |
dc.identifier.citation | MENEZES, Ana Cleice Souza de. Metodologias para o ensino de matemática para alunos com transtornos do espectro autista (TEA). 2025.115f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2025. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11612/7863 | - |
dc.description.abstract | The aim of this research was to find out about the teaching methodologies used by teachers who teach Mathematics in the city of Araguaína - TO, to students with Autism Spectrum Disorder. In order to provide a theoretical basis for the research, it was necessary to develop studies on Autism Spectrum Disorder, education for people with disabilities and methodologies for teaching mathematics in the context of ASD. This is an exploratory study with a qualitative approach, carried out by means of a bibliographical study, observations and semi-structured interviews, applied to three teachers from two municipal schools in the city of Araguaína, TO. For analysis and interpretation, we opted for Content Analysis and data triangulation, which resulted in three categories of analysis: i) Methodologies for Teaching Mathematics to Students with ASD; ii) Adaptations and Pedagogical Approaches Necessary for Teaching Mathematics to Students with ASD; iii) Challenges in Teaching Mathematics to Students with ASD. The analyses showed the diversity of methodologies used by the teachers to teach mathematics to students with ASD. Among these methodologies, the use of concrete materials proved to be important for the teaching and learning process, as it promotes visualization and manipulation of the object of knowledge studied. In addition to concrete materials, mathematical problems and games proved to be relevant methodologies for critical and social development, but they need to be adapted taking into account the student's educational needs. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | Ensino de matemática. Abordagens metodológicas. Transtorno do Espectro Autista. Desafios. Teaching mathematics. Methodological approaches. Autistic Spectrum Disorder. Challenges | pt_BR |
dc.title | Metodologias para o ensino de matemática para alunos com transtornos do espectro autista (TEA) | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente pesquisa teve como objetivo conhecer as metodologias e as abordagens pedagógicas de ensino utilizadas por professoras que lecionam o componente curricular de Matemática na cidade de Araguaína - TO, para alunos com Transtorno de Espectro Autista. Para fundamentar teoricamente a investigação, foi necessário o desenvolvimento de estudos sobre o Transtorno do Espectro Autista, a educação para as pessoas com deficiência e as metodologias para o ensino de Matemática no contexto do TEA. Trata-se de uma pesquisa exploratória de abordagem qualitativa, realizada por meio de estudo bibliográfico, observações, e entrevistas semiestruturadas, aplicadas a três professoras de duas escolas municipais da cidade de Araguaína- TO. Para a análise e interpretação, optou-se pela Análise de Conteúdo e pela triangulação de dados, que resultou em três categorias de análise: i) Metodologias para o Ensino de Matemática de alunos com TEA; ii) Adaptações e Abordagens pedagógicas necessárias para o ensino de Matemática dos alunos com TEA; iii) Desafios no Ensino de Matemática para Alunos com TEA. As análises evidenciaram a diversidade de metodologias utilizadas pelas professoras para ensinar Matemática para alunos com TEA. Entre essas metodologias, o uso de materiais concretos mostrou-se importante para o processo de ensino e aprendizagem, por promover a visualização e a manipulação do objeto de conhecimento estudado. Além dos materiais concretos, os problemas e os jogos matemáticos mostraram-se metodologias relevantes para o desenvolvimento crítico e social, mas precisam ser adaptados considerando a necessidade educacional do aluno. | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado Profissional em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ana Cleice Souza de Menezes - Dissertação.pdf | 3.55 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.