Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/7651
Authors: | Pereira, Jerse Vidal |
metadata.dc.contributor.advisor: | Santos, Jocyleia Santana dos |
Title: | Identidade histórica e percurso do Instituto Presbiteriano Educacional e Social (IPES) em Palmas (1994-2023) |
Keywords: | nstituições educativas; Instituições educativas confessionais; instituições presbiterianas; História Oral; Educational institutions; Confessional educational institutions; Presbyterian institutions; Oral History |
Issue Date: | 20-Feb-2025 |
Publisher: | Universidade Federal do Tocantins |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
Citation: | PEREIRA, Jerse Vidal. Identidade histórica e percurso do Instituto Presbiteriano Educacional e Social (IPES) em Palmas (1994-2023). 2024.163f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2024. |
metadata.dc.description.resumo: | Este estudo vincula-se ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Tocantins na linha de pesquisa Estado, Sociedade e Práticas Educativas, e ao grupo de estudos História e Historiografia e Fontes de Pesquisa em Educação (HHFPE) cadastrado no CNPq. A questão problema que norteou a pesquisa foi: De que forma as narrativas dos participantes evidenciam a construção do Instituto Presbiteriano Educacional e Social (IPES), bem como seu percurso histórico. Buscou-se, desse modo, analisar por meio das narrativas dos sujeitos, a identidade histórica e o percurso da instituição educativa Instituto Presbiteriano Educacional e Social Rev. R. Camenish (IPES), em Palmas -TO, no recorte histórico de 1994 a 2023. O período em questão justificou-se em função dos sujeitos envolvidos no processo de criação do Instituto ainda estarem vivos. Os objetivos foram: narrar o percurso histórico do Instituto Presbiteriano Educacional e Social (IPES); conhecer as práticas educativas, por meio da memória de professores que atuaram e atuam na unidade de ensino de forma a compreender a identidade da instituição; discutir a relação da igreja com esta instituição educativa na formação dos estudantes. Para tanto, na perspectiva teórica da História Cultural, utilizou-se a pesquisa bibliográfica, documental e de campo, adotou-se a metodologia da História Oral Temática para a realização das entrevistas, guiadas por roteiro semiestruturado. Neste sentido, 02 professores, 02 coordenadoras, 02 pastores e 01 ex-aluna contribuíram para o conhecimento das especificidades e singularidades que marcaram a identidade histórica e percurso do IPES enquanto instituição educativa confessional. Concluiu-se que a educação, na gênese das instituições educativas confessionais, serviu de instrumento para a evangelização, ao mesmo tempo que promovia transformações sociais, econômicas e culturais, além de introduzir um novo ethos, pautado nas características do sistema capitalista e do modo de vida americano. |
Abstract: | This study is linked to the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Tocantins, within the research line State, Society, and Educational Practices, and to the study group History and Historiography and Sources of Research in Education (HHFPE), registered with the CNPq. The research problem that guided the study was: How do the narratives of the participants highlight the construction of the Presbyterian Educational and Social Institute (IPES), as well as its historical trajectory. Thus, the aim was to analyze, through the narratives of the subjects, the historical identity and trajectory of the educational institution Instituto Presbiteriano Educacional e Social Rev. R. Camenish (IPES), in Palmas - TO, within the historical timeframe of 1994 to 2023. The chosen period was justified by the fact that the individuals involved in the creation of the Institute are still alive. The objectives were: to narrate the historical trajectory of the Presbyterian Educational and Social Institute (IPES); to understand the educational practices through the memories of teachers who have worked and continue to work at the educational unit, in order to comprehend the institution's identity; and to discuss the relationship between the church and this educational institution in the formation of students. To this end, from the theoretical perspective of Cultural History, bibliographic, documentary, and field research were utilized, and the methodology of Thematic Oral History was adopted for conducting interviews, guided by a semi-structured script. In this context, 02 teachers, 02 coordinators, 02 pastors, and 01 former student contributed to the understanding of the specificities and singularities that marked the historical identity and trajectory of IPES as a confessional educational institution. It was concluded that education, in the genesis of confessional educational institutions, served as an instrument for evangelization, while simultaneously promoting social, economic, and cultural transformations, as well as introducing a new ethos, based on the characteristics of the capitalist system and the American way of life. |
URI: | http://hdl.handle.net/11612/7651 |
Appears in Collections: | Mestrado em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jerse Vidal Pereira - Dissertação.pdf | 2.98 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.