Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/7236
Authors: | Pereira, Helen Maia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Oliveira, Suelen Silva de |
Title: | Um estudo sobre o desenvolvimento linguístico de surdos autistas: estratégias, intervenções e desafios |
Keywords: | Surdez;Autismo;Desenvolvimento Linguístico;Educação;Deafness;Autism;Linguistic Development;Education |
Issue Date: | 11-Dec-2023 |
Publisher: | Universidade Federal do Tocantins |
Citation: | PEREIRA, Helen Maia. Um estudo sobre o desenvolvimento linguístico de surdos autistas: estratégias, intervenções e desafios. 2023. 39 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023. |
metadata.dc.description.resumo: | Essa pesquisa tem como tema principal um estudo do desenvolvimento linguístico de surdos autistas. Realizando uma revisão das obras literárias desenvolvida na área da surdez, autismo e desenvolvimento linguístico, o que nos leva a destacar a escassez que ainda existem para o desenvolvimento de surdos autistas no campo educacional. O objetivo central do trabalho é analisar às estratégias, abordagens e metodologias presentes e contribuir para as práticas de intervenções adequadas para garantir aos surdos autistas seu desempenho educacional. A mesma perpassa por pontos críticos de ambas realidades, tanto do surdo quanto do autista, expondo suas limitações de acordo com cada especificidade, exemplificando ambas condições inversas. As fontes mais importantes do trabalho foram (SANTANA; 2015, FRANÇA E PINHO; 2021, VYGOSTKY; 2007, CANÔNICO; 2020, QUADROS; 1997). A coleta de dados foi por meio de estudo das bibliografias, onde se delimitou por 5 artigos e 5 livros para construção do trabalho. Por fim, concluímos que há uma carência quanto às intervenções expostas na íntegra. Que não há efetivamente dados comprovados do desenvolvimento linguístico dos surdos autistas, mas, evidências que demonstraram uma melhora comportamental dessas pessoas após as estratégias aplicadas. Importante ressaltar a ausência de políticas públicas que viabilizem os direitos educacionais dessas pessoas. |
Abstract: | This research has as its main theme a study of the linguistic development of deaf individuals with autism. Conducting a review of the literary works developed in the field of deafness, autism, and linguistic development highlights the scarcity that still exists for the educational development of deaf individuals with autism. The central goal of work is to analysis the strategic, approaches, present methodology and contribute to appropriate interventions practices to ensure educational performance for individuals who are both deaf and autistic. The same traverses critical points in both realities, both for the deaf and the autistic, exposing their limitations according to each specificity, exemplifying both inverse conditions. The most important sources for the work were (SANTANA; 2015, FRANÇA AND PINHO; 2021, VYGOTSKY; 2007, CANÔNICO; 2020, QUADROS; 1997). The date collection was conducted brought a review of relevant literature, focusing on the analysis of 5 articles and 5 books to inform the construction of this study. Finally, we conclude that there is a lack of fully disclosed interventions. That there are no effectively proven data regarding the linguistic development of deaf individuals with autism, but there is evidence demonstrating behavioral improvement in these individuals following the applied strategies. It is important to emphasize the lack of public policies that facilitate the educational rights of these individuals. It is important to emphasize the lack of public policies that facilitate the educational rights of these individuals. |
URI: | http://hdl.handle.net/11612/7236 |
Appears in Collections: | Letras ‒ Libras |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Helen Maia Perera - TCC.pdf | 445.76 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.