Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/7188
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSouza, Neila Nunes de-
dc.contributor.authorAraújo, Jardeane Reis de-
dc.date.accessioned2024-11-28T19:58:58Z-
dc.date.available2024-11-28T19:58:58Z-
dc.date.issued2024-11-28-
dc.identifier.citationARAÚJO, Jardeane Reis de. Política linguística da Libras no Tocantins: diálogos contemporâneos. 2023. 37 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras – Língua Portuguesa e Literaturas (Licenciatura), Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/7188-
dc.description.abstractLinguistic policies related to the implementation of the teaching of Libras – from the perspective of bilingual education – in basic education schools, has become a constant, contributing to the promotion of unique debates for the deaf community. Therefore, this study aims to provide an analysis about the language policies of Libras in contemporary dialogues, based on studies produced in the Graduate Program in Letters, at the Federal University of Tocantins - Porto Nacional Campus. Therefore, this research is anchored in the content analysis methodology in conjunction with the qualitative and quantitative approach, since it analyzes a set of academic productions published in the institutional repository of UFT and brings a case related to the implementation of the subject of Libras in municipal schools , in the 4th and 5th grades of the initial years of elementary school. In the theoretical framework, the following theories are used: deaf culture (PERLIM; REIS, 2012; MARTINS, 2012; HARRISON, 2021); Brazilian Education (SAVIANI, 2013); Politics (SAVIANI, 2013); Language policies (OLIVEIRA, 2007); deaf studies (PERLIM; REIS, 2012; SOUZA; GOES, 2017; MARTINS, 2012; HARRISON, 2021; DINIZ, 2012). Therefore, the dissemination of research and critical theoretical framework in the area of deaf studies, become the driving force behind the constitution of Libras in school, academic and social spaces to work on the implementation of bilingual education.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso libre.pt_BR
dc.subjectpolítica linguísticapt_BR
dc.subjecteducação bilínguept_BR
dc.subjectLibraspt_BR
dc.subjectdiscursospt_BR
dc.subjectlanguage policypt_BR
dc.subjectbilingual educationpt_BR
dc.subjectspeechespt_BR
dc.titlePolítica linguística da Libras no Tocantins: diálogos contemporâneospt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoAs políticas linguísticas relacionadas a implantação do ensino de Libras – na perspectiva da educação bilíngue - nas escolas da educação básica, vêm-se tornando uma constante, contribuindo para a promoção de debates ímpares para a comunidade surda. Logo, este estudo tem por objetivo o de propiciar uma análise acerca das políticas linguísticas da Libras nos diálogos contemporâneos, tendo como base os estudos produzidos no Programa de PósGraduação em Letras, na Universidade Federal do Tocantins – Campus de Porto Nacional. Para tanto, esta pesquisa ancora-se na metodologia análise de conteúdo em conjunto com a abordagem quali-quantitativa, uma vez que analisa um conjunto de produções acadêmicas publicizadas no repositório institucional da UFT e traz um case relacionado à implantação da componente curricular de Libras nas escolas municipais, nas séries do 4º e 5º ano dos anos iniciais do ensino fundamental. No arcabouço teórico, se utiliza das seguintes teorias: cultura surda (PERLIM; REIS, 2012; MARTINS, 2012; HARRISON, 2021); Educação Brasileira (SAVIANI, 2013); Política (SAVIANI, 2013); Políticas Linguísticas (OLIVEIRA, 2007); estudossurdos (PERLIM; REIS, 2012; SOUZA; GOES, 2017; MARTINS, 2012; HARRISON, 2021; DINIZ, 2012). Portanto, a difusão de pesquisas e arcabouços teóricos críticos na área dos estudos surdos, tornam-se a mola propulsora de constituição da Libras nos espaços escolares, acadêmicos e sociais para se trabalhar a implementação da educação bilíngue.pt_BR
dc.publisher.campusPorto Nacionalpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS ‒ LÍNGUA PORTUGUESA E RESPECTIVAS LITERATURASpt_BR
dc.publisher.localPorto Nacionalpt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Letras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jardeane Reis de Araújo - TCC.pdf1.43 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.