Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/6240
Authors: ROSA, Keila Ferreira
metadata.dc.contributor.advisor: OLIVEIRA, Suelen Silva de
Title: Educação de surdos: a importância do intérprete de libras no ensino fundamental
Keywords: Acessibilidade;Desenvolvimento;Educação;Libras;Accessibility;Development;Education
Issue Date: 21-Dec-2023
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: ROSA, Keila Ferreira. Educação de surdos: a importância do intérprete de libras no ensino fundamental. 2022. 20 f. TCC (Graduação) - Curso de Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2022.
metadata.dc.description.resumo: A presente pesquisa apresenta um estudo na área da educação de surdos, destacando a importância do intérprete de libras durante a escolaridade desses sujeitos com ênfase no ensino fundamental, bem como suas atribuições. O objetivo do presente instrumento é apresentar a necessidade do intérprete de libras na rede de ensino no município de Porto Nacional, bem como identificar quais escolas, no município, contam com a presença de intérpretes em sala de aula. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, com levantamento bibliográfico e documental. Ao final apresentaremos as potencialidades e fragilidades na educação do aluno surdo ressaltando a postura do intérprete no desempenhar sua função. Por fim, apresentaremos os avanços e/ou prejuízos na educação dos alunos surdos nas escolas pesquisadas.
Abstract: The present research presents a study in the area of education for the deaf, highlighting the importance of the Libras interpreter during the schooling of these subjects, with an emphasis on teaching fundamental, as well as their attributions. The purpose of this instrument is to present the need for a sign language interpreter in the education network in the municipality of Porto Nacional, as well as to identify which schools in the municipality have interpreters in the classroom. This is a qualitative research, with a bibliographical and documental survey. At the end, we will present the strengths and weaknesses in the education of the deaf student, emphasizing the interpreter's posture in performing his/her role. Finally, we will presente advances and/or losses in the education of deaf students in the schools surveyed.
URI: http://hdl.handle.net/11612/6240
Appears in Collections:Letras ‒ Libras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Keila Ferreira Rosa - TCC.pdf556.92 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.