Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/4865
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorArantes, Daryellen Ramos-
dc.contributor.authorGodinho, Deilane Pereira-
dc.date.accessioned2023-02-24T20:52:50Z-
dc.date.available2023-02-24T20:52:50Z-
dc.date.issued2021-07-05-
dc.identifier.citationGodinho, Deilane Pereira. Histórias de Resistência no Status do WhatsApp. 52 f. Monografia de Graduação - Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2021.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/4865-
dc.description.abstractThe present work, based on the investigative analysis of visual images produced by the artist Rosana Paulino and the documentary by Alice Gomes (2018), made a proposal for reinterpretation and artistic intervention by producing images about conflicts and resistances of structured racism in our society, exposing them in whatsapp status. The objective was to provoke tension to allow us to understand how the structures that sustain racism operate. We read texts and images with emphasis on authors such as Zulma Palermo (2009), Mirzoeff (2009), Gomes (2018), Martins (2018), Hall (2003), among others artists and intellectuals with works related to the deconstruction of stereotypes of the colonial matrix impregnated in models of subjectivities circulating in social networks. In the methodological course of the work, a qualitative research was adopted through image analysis of the productions of the aforementioned artists and bibliographical research. From the readings, it was also possible to analyze photographs of the context experienced in the research, articulated to what we identified as resistance to structured racism against black women. Thus, in this research exercise, we seek to recognize stories of resistance present in the production process of this writing, reverberating in whatsapp status sharing.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livrept_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subjectImagem de Resistênciapt_BR
dc.subjectStatus Whatsapppt_BR
dc.subjectMulher negrapt_BR
dc.titleHistórias de Resistência no Status do WhatsApppt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho, tendo como base a análise investigativa de imagens visuais produzidas pela artista Rosana Paulino e o documentário de Alice Gomes (2018), realizou uma proposta de releitura e intervenção artística ao produzir imagens sobre conflitos e resistências do racismo estruturado em nossa sociedade expondo-as no status de whatsapp. O objetivo foi provocar tensão a nos permitir compreender como operam as estruturas sustentadoras do racismo. Realizamos leituras de textos e imagens com ênfase em autores como Zulma Palermo (2009), Mirzoeff (2009), Gomes (2018), Martins (2018), Hall (2003), dentre outras pessoas artistas e intelectuais com obras relacionadas à desconstrução de estereótipos da matriz colonial impregnados em modelos de subjetividades circulantes nas redes sociais. Adotou-se no percurso metodológico do trabalho a pesquisa de natureza qualitativa por meio de análise imagética de produções das artistas citadas e pesquisa bibliográfica. A partir das leituras, foi possível, também, analisar fotografias do contexto vivenciado na pesquisa, articuladas ao que identificamos como resistência ao racismo estruturado a mulher negra. Deste modo, neste exercício de pesquisa, buscamos reconhecer histórias de resistências presentes no processo de produção desta escrita reverberando no compartilhar de status de whatsapp.pt_BR
dc.publisher.campusArraiaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO DO CAMPOpt_BR
dc.publisher.localArraiaspt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Educação do Campo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Monografia Educampo - Deilane Pereira Godinho.pdf2.24 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.