Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/4070
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRocha, Gláucia Mitsuko Ataka da-
dc.contributor.authorSilva, Jonas Gomes da-
dc.date.accessioned2022-07-26T18:44:17Z-
dc.date.available2022-07-26T18:44:17Z-
dc.date.issued2022-07-26-
dc.identifier.citationSILVA, Jonas Gomes da. Indígena na universidade - Meu mundo, seu mundo, nosso mundo: estudo de caso. 2021. 37 f. Artigo de Monografia (Graduação) - Curso de Psicologia, Campus Universitário de Miracema, UFT, 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/4070-
dc.description.abstractThis research aimed to identify problems and coping resources in the four sectors of adaptation of an indigenous student Akwē-Xerente from a federal university. The participant was a 29-year-old student, attending the third year of a graduation course. A semi-structured interview was conducted, based on Ryad Simon's Theory of Adaptation, and organized according to four sectors of adaptation: Affective-Relational, Productivity, Sociocultural, and Organic. The interview was audio-recorded and transcribed. Then it was edited according to established criteria for the application of the IRAMUTEQ software. From the Descending Hierarchical Classification (DHC) carried out by IRAMUTEQ to the textual corpus, two major classes were identified: the first, called “Indigenous Culture” and the second, “University Culture”. The second, in turn, divided into "Problems": "Displacement" and "Separation from family" and "Coping Resources": "Seeking support" and "Seeking to learn". The results showed that indigenous students experience university in a larger, cultural perspective. This perspective makes it possible to understand how these people are included in the university society.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livre.pt_BR
dc.subjectComunidade indígenapt_BR
dc.subjectEducação superior indígenapt_BR
dc.subjectPolíticas afirmativaspt_BR
dc.subjectAkwē-Xerentept_BR
dc.titleIndígena na universidade - Meu mundo, seu mundo, nosso mundo: estudo de casopt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoO objetivo geral deste estudo de caso foi levantar problemas e recursos de enfrentamento nos quatro setores da adaptação de um estudante indígena Akwē-Xerente de universidade federal. O participante tem 29 anos de idade e está no penúltimo ano de um curso de licenciatura. Foi realizada uma entrevista semi-estruturada, segundo os quatro setores da adaptação: Afetivo-Relacional, Produtividade, Sócio-Cultural e Orgânico, fundamentada na Teoria da Adaptação de Ryad Simon. A entrevista foi áudio-gravada, transcrita e preparada para aplicação do software IRAMUTEQ. A partir da Análise Hierárquica Descendente (CHD) resultante foram identificadas duas grandes classes: a primeira, “Cultura Indígena”, e a segunda, “Cultura Universitária”. A segunda, subdividida em “Problemas”: “Deslocamento” e “Distância da família” e “Recursos de enfrentamento”: “Buscar apoio” e “Buscar aprender”. Os resultados mostraram que há um contexto amplo a partir do qual a experiência do aluno indígena na universidade acontece: o cultural. É essa perspectiva que possibilita a compreensão de como o indígena se insere e se adapta à universidade.pt_BR
dc.publisher.campusMiracemapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.localMiracemapt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Psicologia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jonas Gomes da Silva - Artigo de Monografia.pdf929.66 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.