Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/3849
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJoaquim, Felipe Ferreira-
dc.contributor.authorFreitas, Luene Rodrigues-
dc.date.accessioned2022-05-09T13:20:51Z-
dc.date.available2022-05-09T13:20:51Z-
dc.date.issued2021-04-13-
dc.identifier.citationFreitas, Luene Rodrigues. A utilização de jogos como metodologia de ensino na Educação Especial. 2021. 39 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Pedagogia, Campus de Tocantinópolis-TO.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/3849-
dc.description.abstractThe present research has as general objective to analyze the application of games for students targeting Special Education, starting from a case study, at the Cristo Rei Parish School, in the city of Tocantinópolis-To. The observed fact is that in this school there is a significant number of students enrolled with intellectual disabilities so I analyze this fact from a specific case of a student studying in the ninth grade class. I use the qualitative research methodology and the case study method with the participant observation technique. Through participant observation, I realized that the student with intellectual disabilities plays various recreational games such as ping pong, futsal, chess, memory game and checkers, outlining their interaction process with colleagues and boosting their cognitive process.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso Livrept_BR
dc.subjectJogos lúdicospt_BR
dc.subjecteducação especialpt_BR
dc.subjectmetodologiapt_BR
dc.subjectPlayful gamespt_BR
dc.subjectspecial educationpt_BR
dc.subjectmethodologypt_BR
dc.titleA utilização de jogos como metodologia de ensino na Educação Especialpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa tem como objetivo geral analisar a aplicação de jogos para estudantes público-alvo da Educação Especial, a partir de um estudo de caso, na escola Paroquial Cristo Rei, na cidade de Tocantinópolis- TO. O fato observado é que nessa escola existe um numero significativo de alunos matriculados com deficiência intelectual assim, analiso esse fato a partir de um caso especifico de um aluno que estuda na turma do nono ano. Utilizo a metodologia da pesquisa qualitativa e o método do estudo de caso com a técnica da observação participante. Através da observação participante, percebi que o aluno com deficiência intelectual pratica vários jogos lúdicos como ping pong, futsal, xadrez, jogo da memória e dama, delineando seu processo de interação com os colegas e impulsionando seu processo cognitivo.pt_BR
dc.publisher.campusTocantinópolispt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIALpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIApt_BR
dc.publisher.localTocantinópolispt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Luene.pdf1.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.