Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/3041
Authors: Silva, Yasmine Sthefane Louro da
metadata.dc.contributor.advisor: Festino, Cielo Griselda
Title: O plurivocalismo de raça e gênero em “Melanctha”, de Gertrude Stein
Keywords: Plurivocalismo; Bakhtin; Three Lives; Melanctha; Gertrude Stein; Plurivocalism; Bakhtin; Three Lives; Melanctha; Gertrude Stein
Issue Date: 6-Aug-2021
Citation: SILVA, Yasmine Sthefane Louro da. O plurivocalismo de raça e gênero em “Melanctha”, de Gertrude Stein.2021.167f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Porto Nacional, 2021.
metadata.dc.description.resumo: A presente dissertação pretende compreender o funcionamento inter-racial e de gênero no discurso plurivocálico, do conto “Melanctha”, parte do livro Three Lives (1909), de Gertrude Stein. Por meio da análise objetivou-se identificar essas vozes, como representações da negritude e da branquidade e estabelecer os parâmetros que determinam esses relacionamentos, para que se possa determinar as influências da branquidade nas relações étnicas da narrativa. A fundamentação teórica norteia-se pela articulação de um diálogo entre os Estudos Culturais ─ mais precisamente autores como Woodward (2004) ─ e teorias feministas, como as de Davis (2016) e hooks (2019). Para análise de “Melanctha”, seguiremos os conceitos da teoria plurivocal de Bakhtin (1988). A respeito da recepção crítica de Stein, consideraremos a obra de Rowe (2003), Hathaway, Jarab e Melnick (2003), English (2004), Abreu (2008), Daniel (2008), Will (2008), Aguiar e Queiroz (2015) e Morrison (2020). A análise também será norteada pelos estudos sobre negritude de Silva, Lago e Ramos (1999) e Munanga (2009). Como resultados finais, identificamos que, por meio de estereótipos e a influência enfática do narrador em utilizar os valores da branquidade em uma narrativa com o núcleo majoritariamente de personagens negros, “Melanctha” subverte o racismo e transforma-o em um mecanismo de opressão transvestido de opiniões emitidas por personagens negros, quando é a opinião do narrador que está sendo expressa por trás das palavras destes. A partir da representação das relações racializadas, em “Melanctha” Stein perpetua os estereótipos raciais, mas, ainda mais, expõe as relações raciais e de gênero da virada do século XIX com uma sutileza que beira no seu apagamento.
Abstract: The aim of this work is to analyze the inter-racial and gender elements articulated through plurivocalic discourse, in the short story “Melanctha”, part of the book Three Lives (1909), by Gertrude Stein. The main objective is to identify these voices, as representations of blackness and whiteness in order to establish the parameters that determine these relationships and, in turn, how they influence the ethnic relations represented in the narrative. Regarding the theoretical background a dialogue has been articulated between Cultural Studies ─ more precisely authors such as Woodward (2004) ─ and feminist theorists, such as Davis (2016) and hooks (2019). For the analysis of the plurivocal quality of the narrative will be followed Bakhtin's (1988) theory of plurivocalism. Regarding the critical reception of Stein´s work, will be considered the works by Rowe (2003), Hathaway, Jarab and Melnick (2003), English (2004), Abreu (2008), Daniel (2008), Will (2008), Aguiar and Queiroz (2015) and Morrison (2020). Regarding the concept of negritude, the analysis will be guided by the studies of Silva, Lago, Ramos (1999) and Munanga (2009). We concluded that, through stereotypes and the narrator's emphatic influence in using the values of whiteness in a narrative mainly composed by black characters, “Melanctha” subverts racism and transforms it into a transvestite oppression mechanism of opinions issued by black characters, when it is the narrator's opinion that is being expressed. We also conclude that based on racialized relations, “Melanctha” perpetuates racial stereotypes, but, even more, exposes the racial and gender relations of the turn of the 19th century with a subtlety that borders on its erasure.
URI: http://hdl.handle.net/11612/3041
Appears in Collections:Mestrado em Letras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yasmine Sthefane Louro da Silva - Dissertação.pdf2.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.