Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/2724
Authors: Santos, Samara Silva dos
metadata.dc.contributor.advisor: Padovan, Regina Célia
Title: História local no ensino de História: debate e representação no município de Porto Nacional/TO
Keywords: Ensino de História;Ensino de História Local;Educação;Porto Nacional;History Teaching;Local History Teaching;Education
Issue Date: 26-May-2021
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: SANTOS, Samara Silva dos. História local no ensino de História: debate e representação no município de Porto Nacional/TO. 2021. 42 f. TCC (Graduação) - Curso de História, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2021.
metadata.dc.description.resumo: O presente artigo tem como objetivo discutir e analisar a inserção da História local no ensino de História, no município de Porto Nacional. A pesquisa de natureza qualitativa utiliza como metodologia os estudos teóricos bibliográficos produzidos sobre a temática, a interlocução com a legislação da área e por fim, a aplicação de um questionário semiestruturado junto a um grupo de professores que lecionam para alunos dos anos finais do ensino fundamental (6º a 9º ano) na rede estadual de ensino da cidade. O objetivo da investigação proposta teve como intuito verificar a maneira como é compreendida e trabalhada o ensino de História local pelos educadores, na perspectiva das particularidades de um “pequeno” espaço, entendido neste trabalho a partir da abordagem histórica do município em questão. A partir dos resultados, pode-se considerar que apesar de identificado que o ensino História Local contribui para que o aluno se sinta parte da história, ainda é pouco desenvolvido nos anos finais do ensino fundamental, sendo compreendido, por vezes, como a história do estado.
Abstract: This article aims to discuss and analyze the insertion of local history in history teaching in the municipality of Porto Nacional. The qualitative research uses as methodology the bibliographic theoretical studies produced on the theme, the dialogue with the legislation, and finally the application of a semi-structured questionnaire with a group of teachers who teach to students of the final years of elementary school (6th to 9th grade) in the state school system of the city. The objective of the proposed research aimed to verify how the teaching of local history is understood and worked by educators from the perspective of the particularities of a "small" space, understood in this work from the historical approach of the municipality in question. From the results, it can be considered that, although it is identified that local history teaching contributes to the student feeling part of the history, it is still poorly developed in the final years of elementary school, being sometimes understood as the history of the state.
URI: http://hdl.handle.net/11612/2724
Appears in Collections:História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Samara Silva dos Santos - Artigo.pdf614.75 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.