Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/2502
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKiouranis, Taiza Daniela Seron-
dc.contributor.authorOliveira, Otávio Wallaci de Almeida-
dc.date.accessioned2021-04-01T12:58:37Z-
dc.date.available2021-04-01T12:58:37Z-
dc.date.issued2021-04-01-
dc.identifier.citationOLIVEIRA, Otávio Wallaci de Almeida. "Transformação didático pedagógica" do futsal: uma proposta para o ensino fundamental. 2019. 41 f. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Física, Campus Universitário de Miracema, UFT, 2019.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/2502-
dc.description.abstractThe present work suggests a didactic-pedagogical transformation for the teaching of futsal in elementary school. In dealing with the sportivist, mechanistic and traditional history of the 1980s, the teachers trained at that time bring in their classes aspects of income and technical development. We emphasize futsal to exemplify the pedagogical possibilities in the school, thus considering the relevance of sport in school as a tool for critical practice of sports modalities. This paper aims to present a proposal of Futsal teaching based on the critical-emancipatory pedagogical approach, aiming at the teaching-learning process in the final grades of Elementary School. In order to reach this goal, we use the methodology of qualitative research of a bibliographic character, listing the main books and scientific articles. The databases of this research were: Library of the Federal University of Tocantins - campus of Miracema; Scielo; and Catalog of Thesis and Dissertations of CAPES. The references that gave the basis for the construction of the futsal teaching proposal were: books, scientific articles, theses and dissertations. From the works of Elenor Kunz we extract and explore the dimensions of "work", "interaction" and "language" and, along with the other references consulted, we present a proposal of a critical and reflective nature, so that it can distance itself from the Physical Education classes that have a merely technical and mechanical character, and that can add values to the Sport/Five-a-side soccer teaching in the school, overturning the hegemonic paradigms present in the teaching of collective sports, still practiced today by many teachers in schools. We understand that there is still much to be studied and developed in sport/ Five-a-side soccer teaching, focusing mainly on teaching-learning through a critical- mancipatory approach.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livrept_BR
dc.subjectFutsal; Esporte escolar; Educação física escolar; Abordagem crítico-emancipatória.pt_BR
dc.title"Transformação didático pedagógica" do futsal: uma proposta para o ensino fundamentalpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho sugere uma transformação didático-pedagógica para o ensino do futsal no ensino fundamental. Tratando do histórico esportivista, mecanicista e tradicional da década de 1980, os professores formados nessa época trazem nas suas aulas aspectos de rendimentos e desenvolvimento técnico esportivo. Destacamos o futsal para exemplificar as possibilidades pedagógicas na escola, dessa maneira considerando a relevância do esporte na escola como ferramenta para prática crítica das modalidades esportivas. Esse trabalho tem como objetivo apresentar uma proposta de ensino do Futsal a partir da abordagem pedagógica crítico-emancipatória, visando o processo de ensino-aprendizagem nas séries finais do Ensino Fundamental. Para chegar nesse objetivo utilizamos a metodologia de pesquisa qualitativa de cunho bibliográfico elencando os principais livros e artigos científicos. As bases de dados dessa pesquisa foram: a Biblioteca da Universidade Federal do Tocantins - câmpus de Miracema; o Scielo; e o Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES. Os referenciais que deram base para a construção da proposta de ensino do futsal foram: livros, artigos científicos, teses e dissertações. Das obras de Elenor Kunz extraímos e exploramos as dimensões de “trabalho”, “interação” e “linguagem” e, juntamente com os outros trabalhos consultados, apresentamos uma proposta de caráter crítico e reflexivo, de forma que possa se distanciar das aulas de Educação Física que tenham caráter meramente técnico e mecânico, e que possa agregar valores ao ensino do Esporte/Futsal na escola, derrubando os paradigmas hegemônicos presentes no ensino dos esportes coletivos, ainda hoje praticados por muitos professores nas escolas. Entendemos que ainda há muito o que ser estudado e desenvolvido no ensino do esporte/futsal, visando, principalmente, o ensino-aprendizagem por meio da abordagem crítico-emancipatória.pt_BR
dc.publisher.campusMiracemapt_BR
dc.subject.cnpqFutsal; Esporte escolar; Educação física escolar; Abordagem crítico-emancipatória.pt_BR
dc.publisher.cursoEducação Físicapt_BR
dc.publisher.localMiracemapt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Educação Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Otávio Wallaci de Almeida Oliveira - Monografia.pdf1.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.