Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/2459
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorErtzogue, Marina Haizenreder-
dc.contributor.authorBiavatti , Cidiclei Alcione-
dc.date.accessioned2021-03-24T18:27:47Z-
dc.date.available2021-03-24T18:27:47Z-
dc.date.issued2019-03-29-
dc.identifier.citationBIAVATTI, Cidiclei Alcione. Stone after stone: a desconstrução da charge rupestre de Dan Piraro. 2019. 193f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Sociedade) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade, Palmas, 2019.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/2459-
dc.description.abstractThe present research deals with the relationship created by Dan Piraro between prehistory and the contemporary world, based on his cartoons. In them are contained communication processes, the technological improvement promoted by man, cultural processes and human social behavior. We seek here, using the deconstruction proposed by Jacques Derrida, how the graphic narratives present in the rupestrian cartoons of Dan Piraro portray social processes in contemporary times. For that, it was necessary to undertake a journey to identify how the image and the writing are related in the human communication trajectory; understand how rock art and cartoons become the communication of everyday human and; to describe how deconstruction elucidates the daily narratives in Dan Piraro's cartoons. We study the adventures of human communication, portraying it from the beginning, weaving a parallel between rock art and the cartoon in the construction of daily life. The methodological approach was based on deconstruction, documentary research and a qualitative approach. In data collection, the techniques of documentary analysis and analysis of graphic narratives were used. After analyzing the cartoons, it was possible to see that Dan Piraro portrays the human daily life in a way that goes beyond borders, elucidating that afflictions are common to different societies.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectDesconstrução de Jacques Derrida; Charges; Dan Piraro; Narrativas; Comunicação; Pré-História; Deconstruction of Jacques Derrida; Cartoon; Dan Piraro; Narratives; Communication; Prehistorypt_BR
dc.titleStone after stone: a desconstrução da charge rupestre de Dan Piraropt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa trata da relação criada por Dan Piraro entre a pré-história e o mundo contemporâneo, a partir de suas charges. Nelas estão contidos processos comunicacionais, o aperfeiçoamento tecnológico promovido pelo homem, os processos culturais e o comportamento social humano. Buscamos aqui, utilizando a desconstrução proposta por Jacques Derrida, como as narrativas gráficas presentes nas charges rupestres de Dan Piraro retratam processos sociais na contemporaneidade. Para tanto, foi necessário empreender uma jornada para identificar como a imagem e a escrita se relacionam na trajetória da comunicação humana; compreender como arte rupestre e charges se transformam em comunicação do cotidiano humano e; descrever como a desconstrução elucida as narrativas cotidianas nas charges de Dan Piraro. Realizamos um estudo acerca das aventuras da comunicação humana, retratando-a desde os primórdios, tecendo um paralelo entre arte rupestre e a charge na construção do cotidiano. O andarilhar metodológico calcou-se na desconstrução, pesquisa documental e abordagem qualitativa. Na coleta de dados foram utilizadas as técnicas de análise documental e análise das narrativas gráficas. Após a análise das charges, foi possível perceber que Dan Piraro retrata o cotidiano humano de forma que extrapola fronteiras, elucidando que as aflições são comuns às diversas sociedades.pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOpt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Comunicação e Sociedade

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cidiclei Alcione Biavatti - Dissertação.pdf14.74 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.