Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/2451
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dc.contributor.advisorBrito, Lucas Xavier de-
dc.contributor.authorSousa, Laysa Gabriella Sales-
dc.date.accessioned2021-03-24T13:33:40Z-
dc.date.available2021-03-24T13:33:40Z-
dc.date.issued2021-03-24-
dc.identifier.citationSOUSA, Laysa Gabriella Sales. A Educação Física na Educação Infantil: a percepção dos coordenadores pedagógicos. 2019. 69 f. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Física, Campus Universitário de Miracema, UFT, 2019.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/2451-
dc.description.abstractThe present study is entitled “Perceptions about the importance of Physical Education classes in Early Childhood Education”. While the general objective we list: To analyze what would be the perception about Physical Education classes for Early Childhood Education through the eyes of the coordinators of the municipal school system from the city of Miracema –TO? .The research will be based on the authors studies as: Ariès (1981), Kuhlmann and Fernandes (2004), Martins (2004), Del Priore (2013), Souza (2007), LDB (1996), Basei (2008), Vygotsky, (1984 ), Freire (1997), Andrade Filho et al (2006), Education (2006), Sayão (2002), D'avila (2016), BNCC (2018), Rodrigues (2008), Nista-Picolo (2012), Kishimoto (2003) and Gallardo (2005). Methodologically, it is characterized as a bibliographic, field and descriptive study of a qualitative nature. The research sample consists of three coordinators of the municipal schoo system. For data collection we will carry out a questionnaire, containing three generating questions and to analyze the information acquired through the field research questionnaires, using the data analysis technique as the content analysis. Therefore, the results show that the coordinators understand that these demonstrate the importance of including this professional in this phase of education, but we must understand that early childhood education has its specificities, so it is necessary that professionals are qualified to work in this phase of education. In conclusion, Physical Education contributes directly to the cognitive, social, affective, and motor aspects of children, through its playful and creative practices that enable the little ones to construct their knowledge, allowing them to discover new experiences.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livrept_BR
dc.subjectEducação física; Educação Infantil; Coordenadores; Professores.pt_BR
dc.titleA Educação Física na Educação Infantil de Miracema do Tocantins: a percepção dos coordenadores pedagógicospt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoO presente estudo tem como título “Percepções sobre a importância das aulas de Educação Física na Educação Infantil”. Enquanto objetivo geral elencamos: Analisar qual seria a percepção sobre as aulas de Educação Física para a Educação Infantil pelos olhares dos coordenadores da rede municipal de ensino da idade de Miracema – TO ? A pesquisa será baseada nos estudos dos autores como: Ariès (1981), Arantes (2003), Baião (2009), Kuhlmann e Fernandes (2004), Martins (2004), Del Priore (2013), Souza (2007), LDB (1996), Basei (2008), Vygotsky, (1984), Freire (1997), Andrade filho et al (2006), Educação (2006), Sayão (2002), D’avila (2016), Rodrigues (2008), Nista-Picolo (2012), Kishimoto (2003) e Gallardo (2005). Metodologicamente, caracteriza-se como um estudo de caráter bibliográfico, de campo e descritivo, de natureza qualitativa. A amostra da pesquisa é composta por três coordenadores da rede municipal de ensino. Para levantamento dos dados realizaremos um questionário, contendo três questões geradoras e para analisarmos as informações adquiridas por meio dos questionários da pesquisa de campo, tendo como técnica de análise de dados a análise de conteúdo. Diante disso os resultados demonstram que as coordenadoras compreendem e demonstram a importância da inclusão desse profissional nesta fase de ensino, mas devemos compreender que a Educação Infantil tem suas especificidades, assim é preciso que os profissionais sejam qualificados para atuar nesta fase de ensino. Concluindo que a Educação Física contribui diretamente nos aspectos cognitivos, sociais, afetivos, motores das crianças, por meio de suas práticas lúdicas e criativas que possibilita aos pequenos uma construção dos conhecimentos, de modo que permite a eles novas descobertas de vivências.pt_BR
dc.publisher.campusMiracemapt_BR
dc.subject.cnpqEducação Física; Educação Infantil; Coordenadores; Professores.pt_BR
dc.publisher.cursoEducação Físicapt_BR
dc.publisher.localMiracemapt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Educação Física

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