Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/1697
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorOliveira, Luiz Roberto Peel Furtado de-
dc.contributor.authorBarreto, Daniela Jaqueline Tôrres-
dc.date.accessioned2020-02-18T17:29:28Z-
dc.date.available2020-02-18T17:29:28Z-
dc.date.issued2018-02-22-
dc.identifier.citationBARRETO, Daniela Jaqueline Tôrres. Análise do livro didático do Século XX e XXI: as interfaces do uso da semântica.2018. 132f. Dissertação (Mestrado em Letras: ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras: ensino de Língua e Literatura, Araguaína, 2018.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/1697-
dc.description.abstractThis work deals with Semantics, in particular the study of Synonyms, in the second half of the 20th century and in the 21st century. In this way, we trace the diachronic course of teaching, having as primary source the works: Portuguese Study, 2nd grade, by Reinaldo Mathias Ferreira, published in 1971 and Portuguese: Reading and Expression, by Cristina M. Bassi and Márcia Leite, 6th grade, published in 1992. Thus, this research is signed in Diacronia and will be worked out the three principles, as a methodology to guide our research, the three principles by Koerner (1996): Contextualization, being the first principle, outlines the climate of opinion of the time, pointing out aspects of intellectual, socioeconomic, political, and cultural. The second, Immanence, is intended to establish both a historical and critical knowledge of linguistic thought. And, finally, Adequacy, makes the approach of the modern technical vocabulary, making possible the appreciation of the theory. In this perspective, for Adequacy we will analyze the textbook of the 21st century, Project Teláris: Portuguese, 7th year of elementary school, by Ana Maria Trinconi Borgatto, Terezinha Costa Hashimoto Bertin and Vera Lúcia de Carvalho Marchezi, 2012. In this sense, the analysis of the following aspects of the works: a Introduction; the Organization and the Semantics, specifically the synonyms. Therefore, this work is relevant for Elementary School II, for expanding knowledge and contributing to the teaching of Semantics of the Portuguese Language, specifically the synonymy.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectíngua Portuguesa; Diacronia; Semântica; Sinônimos; Ensino Fundamental; Portuguese Language; Diachrony; Semantics; Synonyms; Elementary Educationpt_BR
dc.titleAnálise do livro didático do Século XX e XXI: as interfaces do uso da semânticapt_BR
dc.description.resumoEste trabalho aborda a Semântica, em específico o estudo dos Sinônimos na segunda metade do século XX e no século XXI. Desse modo, traçamos o percurso diacrônico do ensino, tendo como fonte primária as obras: Estudo Dirigido de Português, 2ª série ginasial, de Reinaldo Mathias Ferreira, publicada em 1971, e Português: Leitura e Expressão, de Cristina M. Bassi e Márcia Leite, 6ª série do 1º grau, publicada em 1992. Dessa maneira, esta pesquisa se firma na Diacronia e serão trabalhados, como metodologia para guiar nossa pesquisa, os três princípios de Koerner (1996): a Contextualização, sendo o primeiro princípio, traça o clima de opinião da época, apontando aspectos de correntes intelectuais, socioeconômicas, políticas e culturais. O segundo, a Imanência, destina-se a estabelecer tanto um conhecimento histórico quanto crítico do pensamento linguístico. E, por último, a Adequação faz a aproximação em relação ao vocabulário técnico moderno, possibilitando a apreciação da teoria. Nessa perspectiva, para a adequação analisaremos o livro didático do século XXI, Projeto Teláris: Português, 7º ano do ensino fundamental, de Ana Maria Trinconi Borgatto, Terezinha Costa Hashimoto Bertin e Vera Lúcia de Carvalho Marchezi, 2012. Nesse sentido, será feita a análise dos seguintes aspectos das obras: a Introdução, a Organização e a Semântica, em específico os sinônimos. Destarte, este trabalho se faz relevante para o Ensino Fundamental II, por ampliar os conhecimentos e por contribuir para o ensino de Semântica da Língua Portuguesa, em específico da sinonímia.pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Letras: Ensino de Língua e Literatura - PPGL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Daniela Jaqueline Tôrres Barreto - Dissertação.pdf2.85 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.