Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/892
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCosta, Eudes Antonio da-
dc.contributor.authorSilva, Roney Feliciano da-
dc.date.accessioned2018-03-15T18:00:34Z-
dc.date.available2018-03-15T18:00:34Z-
dc.date.issued2017-04-29-
dc.identifier.citationSILVA, Roney Feliciano da. O ensino de Álgebra: algumas questões do ENEM e da OBMEP.2017. 78f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2017.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/892-
dc.description.abstractThis work presents some conceptions about algebra and her teaching in high school. Such conceptions under a curricular analysis of basic education in Brazil, with respect to algebraic contents. Aiming to contribute to the formation of Mathematics teachers in Basic Education we present a study on the polynomials in which we list some properties. We address some ideas for the teaching of algebra (polynomial ring), we highlight the location of the roots of polynomial equations and their application and we present some methods for solving polynomial equations of 2o degree. We highlight the importance of teaching algebra (polynomials and polynomial functions) and its presence in two large national assessments, the National High School Examination (ENEM) and the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools (OBMEP), highlighting the algebraic contents in some of these questions Assessments and presenting the resolution under an organization of three fundamental components for the teaching of mathematics: Conception, Manipulation and Application.pt_BR
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsOpen Accessen_US
dc.subjectPolinômiospt_BR
dc.subjectÁlgebrapt_BR
dc.subjectENEMpt_BR
dc.subjectOBMEPpt_BR
dc.subjectPolynomials.pt_BR
dc.subjectAlgebrapt_BR
dc.titleO ensino de Álgebra: algumas questões do ENEM e da OBMEPpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta algumas concepções sobre a álgebra e o ensino dela no ensino médio. Tais concepções sob uma análise curricular da educação básica no Brasil, com relação aos conteúdos algébricos. Visando contribuir com a formação de professores de Matemática do Ensino Básico apresentamos um estudo sobre os polinômios no qual elencamos algumas propriedades. Abordamos algumas ideias para o ensino de álgebra (anel polinomial), destacamos a localização das raízes de equações polinomiais e sua aplicação e apresentamos alguns métodos para resolução de equações polinomiais do 2o grau. Salientamos a importância do ensino de álgebra (polinômios e funções polinomiais) e sua presença em duas grandes avaliações nacionais, Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) e Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP), evidenciando os conteúdos algébricos em algumas questões dessas avaliações e apresentando a resolução sob uma organização de três componentes fundamentais para o ensino de matemática: Conceituação, Manipulação e Aplicação.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMatpt_BR
dc.publisher.campusPalmaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Roney feliciano da Silva - Dissertação.pdf2.15 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.