Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/7927
Authors: | Glória, Mayanne Dias |
metadata.dc.contributor.advisor: | Silva, Vera Lúcia Aires Gomes da |
Title: | A educação inclusiva no Colégio Estadual Marechal Artur da Costa e Silva: Porto Nacional - TO |
Keywords: | Educação Inclusiva;Formação Docente;Atendimento Educacional Especializado;Desafios;Inclusive Education;Teacher Training;Specialized Educational Service;Challenges |
Issue Date: | 12-Sep-2025 |
Publisher: | Universidade Federal do Tocantins |
Citation: | GLÓRIA, Mayanne Dias. A educação inclusiva no Colégio Estadual Marechal Artur da Costa e Silva: Porto Nacional - TO. 2025. 34 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2025. |
metadata.dc.description.resumo: | A educação inclusiva, direito fundamental consagrado na Constituição Federal, impõe ao Estado e às famílias a responsabilidade de garantir o acesso e a permanência de todos os estudantes no sistema educacional. A luta pela inclusão social e conquista da igualdade de condições para o acesso e permanência na escola tem logrado espaço e sido alvo de discussões em documentos bases da educação, como a BNCC - Base Nacional Comum Curricular. A formação docente influencia na capacitação dos profissionais que trabalharão com pessoas que possuem necessidades especiais. Desse modo, o objetivo deste trabalho é identificar os desafios docentes enfrentados por professores no âmbito da Educação Inclusiva, bem como analisar se o Colégio Estadual Marechal Artur da Costa e Silva possui estruturas adequadas para acolher alunos com necessidades especiais. Utilizou-se como metodologia de estudo a pesquisa qualitativa e o método de pesquisa observacional, seguida de levantamentos bibliográficos. Observa-se que um dos maiores desafios das escolas no processo de inclusão é a falta de investimento financeiro do governo direcionado ao AEE- Atendimento Educacional Especializado, e que a dificuldade que os docentes têm de lecionar em uma turma inclusiva, é um reflexo da falta de disciplinas no curso de graduação direcionadas à Educação Inclusiva. |
Abstract: | Inclusive education, a fundamental right enshrined in the Federal Constitution, imposes on the State and families the responsibility of guaranteeing access and retention of all students in the educational system. The fight for social inclusion and achieving equal conditions for access and permanence at school has gained space and been the subject of discussions in basic education documents, such as the BNCC - Base Nacional Comum Curricular. Teacher training influences the training of professionals who will work with people who have special needs. Therefore, the objective of this work is to identify the teaching challenges faced by teachers within the scope of Inclusive Education, as well as to analyze whether Colégio Estadual Marechal Artur da Costa e Silva has adequate structures to accommodate students with special needs. Qualitative research and the observational research method were used as study methodology, followed by bibliographical surveys. It is observed that one of the biggest challenges for schools in the inclusion process is the lack of financial investment from the government directed to AEE - Specialized Educational Service, and that the difficulty that teachers have in teaching an inclusive class is a reflection of the lack of subjects in the undergraduate course aimed at Inclusive Education |
URI: | http://hdl.handle.net/11612/7927 |
Appears in Collections: | Geografia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Mayanne Dias Glória -TCC.pdf | 809.91 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.