Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/7729
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Rolim, Carmem Lúcia Artioli | - |
dc.contributor.author | Marques, Jonathas Alencar | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-04T17:55:08Z | - |
dc.date.available | 2025-07-04T17:55:08Z | - |
dc.date.issued | 2022-09-20 | - |
dc.identifier.citation | MARQUES, Jonathas Alencar. A classe hospitalar como um direito à educação: percepções das gestoras escolares de Palmas (TO). 2022.79f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2022. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11612/7729 | - |
dc.description.abstract | This research aims to understand how the hospital class for children in health treatment is understood by managers of school institutions in Palmas (TO), considering it as a right to education. Regarding the methodological construction, the research was developed from a qualitative approach study, of exploratory and descriptive nature and bibliographic, documentary and field. For data collection, the instrument used was a semi-structured interview conducted with eight managers of public-school institutions in Palmas (TO). The information obtained was systematized and analyzed from two categories: (i) the managers and the hospital class - first perceptions and (ii) the managers and the hospital context - benefits and challenges. The results revealed that part of these managers is still unaware of the premises of this educational care modality, however, it was evidenced that they understand the hospital class as a right to education of children in health treatment and that this right has been neglected in the capital of Tocantins, since its legal implementation, more than three decades ago. It was also possible to verify that the challenges in the implementation of a hospital class range from the absence of public policies to the little partnership between education and health, to the lack of initial and continued training. We conclude that the results that the implementation of hospital classes can bring to the population are numerous, since, in addition to guaranteeing the right of access to education, which enables the integral formation of the hospitalized child, it provides an opportunity for the continuity of formal schooling and success in the reinsertion of this child to regular school upon his return. | pt_BR |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Tocantins | pt_BR |
dc.rights | Open Access | en_US |
dc.subject | Classe hospitalar; Direito à educação; Gestoras educacionais; Hospital class; Right to education; Educational managers | pt_BR |
dc.title | A classe hospitalar como um direito à educação: percepções das gestoras escolares de Palmas (TO) | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa tem por objetivo compreender como a classe hospitalar para crianças em tratamento de saúde é percebida pelas gestoras de instituições escolares de Palmas (TO), considerando-a como um direito à educação. Em relação à construção metodológica, a investigação se desenvolveu a partir de um estudo de abordagem qualitativa, de cunho exploratório e descritivo e de natureza bibliográfica, documental e de campo. Para a coleta de dados, o instrumento utilizado foi a entrevista semiestruturada realizada com oito gestoras de instituições escolares públicas de Palmas (TO). As informações obtidas foram sistematizadas e analisadas a partir de duas categorias: (i) as gestoras e a classe hospitalar – primeiras percepções e (ii) as gestoras e o contexto hospitalar – benefícios e desafios. Os resultados revelaram que as gestoras entrevistadas ainda desconhecem as premissas dessa modalidade de atendimento educacional, no entanto, ficou evidenciado que elas compreendem a classe hospitalar como um direito à educação das crianças em tratamento de saúde e que há mais de três décadas esse direito vem sendo negligenciado na capital do Tocantins. Foi possível verificar também que os desafios da implantação de uma classe hospitalar vão desde a ausência de políticas públicas, passando pela pouca parceria entre educação e saúde, até a falta de formação inicial e continuada. Os resultados revelaram ainda que a implementação de classes hospitalares pode trazer à população inúmeros benefícios, uma vez que, para além da garantia do direito ao acesso à educação, que possibilita a formação integral da criança hospitalizada, oportuniza a continuidade da escolarização formal e o sucesso em sua reinserção na escola regular quando do seu retorno. | pt_BR |
dc.publisher.country | BR | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE | pt_BR |
dc.publisher.campus | Palmas | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jonathas Alencar Marques - Dissertação.pdf | 936.11 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.