Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/7469
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAizza, Leila Eliane-
dc.contributor.authorFerreira, Maria Júlia Silva-
dc.date.accessioned2025-04-16T18:09:41Z-
dc.date.available2025-04-16T18:09:41Z-
dc.date.issued2025-04-16-
dc.identifier.citationFERREIRA, Maria Júlia Silva. O Serviço Social na educação básica: limites e desafios postos à atuação profissional. 2025. 56f. Monografia (Graduação em Serviço Social) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2025.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/7469-
dc.description.abstractThis Undergraduate Thesis (TCC), entitled "Social Service in basic education: limits and challenges to professional performance," aims to analyze the specialized bibliography on the inclusion of social workers in multidisciplinary teams in basic education, in order to understand the limitations and challenges posed to the implementation of the federal law that regulates the topic. In addition, the specific objectives are focused on presenting and discussing the links between Social Work and education. In addition to identifying in the literature the challenges and limits placed on the performance of the Social Work professional, as well as understanding the process of insertion of this professional in basic education in the municipality of Miracema do Tocantins. For the analysis proposed here, the bibliographic and documentary research was fundamental. In this sense, the analysis highlights the importance of the work of the assistant in basic education by strengthening the links between school, community, students and social protection network through the integration between different public policies. However, the biggest challenge is the constitution of the teams, since at the municipal level the professionals are hired, this causes job instability and discontinuity of the work developed.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livrept_BR
dc.subjectServiço Social; Educação básica; Equipes multiprofissionais; Desafios.pt_BR
dc.titleO Serviço Social na educação básica: limites e desafios postos à atuação profissionalpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoO presente Trabalho de Conclusão de Curso (TCC), intitulado “Serviço Social na educação básica: limites e desafios postos à atuação profissional”, tem como objetivo geral analisar a bibliografia especializada sobre a inserção do assistente social nas equipes multiprofissionais da educação básica, a fim de compreender as limitações e os desafios postos à efetivação da lei federal que regula o tema. Além disso, os objetivos específicos são voltados a apresentar e discutir os vínculos entre Serviço Social e educação. Além de identificar na literatura os desafios e limites postos à atuação do profissional de Serviço Social, bem como compreender o processo de inserção desse profissional na educação básica no município de Miracema do Tocantins. Para a análise aqui proposta, as pesquisas bibliográficas e documentais foram fundamentais. Nesse sentido, a análise evidencia a importância da atuação do assistente na educação básica ao fortalecer os vínculos entre escola, comunidade, alunos e rede de proteção social por meio da integração entre diversas políticas públicas. Contudo, o maior desafio é a constituição das equipes, uma vez que em âmbito municipal os profissionais são contratados, isso ocasiona instabilidade empregatícia e descontinuidade do trabalho desenvolvido.pt_BR
dc.publisher.campusMiracemapt_BR
dc.subject.cnpqCiências sociais; Ciências sociais aplicada; Serviço Social.pt_BR
dc.publisher.cursoServiço Socialpt_BR
dc.publisher.localMiracemapt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Serviço Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Maria Júlia Silva Ferreira - Monografia.pdf745.69 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.