Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/7333
Authors: Cintia Lorrayne Oliveira Lima, Alves
metadata.dc.contributor.advisor: Balsam, Rosane
Title: O ensino de Geografia no Colégio Militar Custódia da Silva Pedreira de Porto Nacional-TO
Keywords: Colégio Militar;Geografia;Estudante;Ensino de Geografia;Military College;Geography;Student;Teaching Geography
Issue Date: 14-Jan-2025
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: ALVES, Cintia Lorrayne Oliveira Lima. O ensino de Geografia no Colégio Militar Custódia da Silva Pedreira de Porto Nacional-TO. 2022. 36 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia (Licenciatura), Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023.
metadata.dc.description.resumo: Esta presente pesquisa tem como objetivo analisar as possibilidades que o Colégio Militar do Estado do Tocantins Custódia da Silva Pedreira de Porto Nacional, oferta o seu ensino direcionado para a disciplina de Geografia. Aprimorando que a escola militar contém hierarquia é normas específicas da unidade escolar. De acordo com os dados coletados no questionário com o professor de Geografia, os conteúdos abordados na escola militar de Porto Nacional-TO, vão desde estudar a complexidade da compreensão do espaço geográfico que o ser humano está inserido, o uso do seu território é as suas consequências. Como percurso metodológico, realizamos um questionário para os estudantes e outro para o professor responsável pela disciplina de Geografia. Somado às técnicas quantitativas, essenciais na descrição, mensuração e interpretação, fez-se imperativo o uso de técnicas qualitativas, as quais forneceram informações sobre as ações que podem serem desencadeadas no ensino de Geografia. A forma que a metodologia da geografia e trabalhada desperta interesse ou desinteresse ao aluno. Porém existem particularidades que interfere nessas novas metodologias a serem aplicadas na sala de aula. Na escolas militarizadas por um lado essas desenvolturas de desenvolver aulas que sai do cotidiano pode ser mais fácil de serem aplicadas, pois pela a questão de disciplina e a hierarquia que a escola contém. Nesta pesquisa a seguir aponta o que a Geografia deve ser analisada é trabalhada buscando a resposta dos protagonista que são os estudantes, contribuindo no ensino de Geografia e também em uma temática particular que é o publico alvo que foram os estudantes do Colégio Militar estudado.
Abstract: This present research aims to analyze the possibilities that the Military College of the State of Tocantins Custódia da Silva Pedreira of Porto Nacional, offers its teaching directed to the subject of Geography. Improving that the military school contains obedience to the specific norms of the school unit, which also the teachers. According to the data collected in the questionnaire with the Geography teacher, the contents addressed in the military school of Porto Nacional-TO, range from studying the complexity of understanding the geographic space that the human being is inserted, the use of its territory is the its consequences. As a methodological route, we carried out an apprenticeship for the students and another for the teacher responsible for the discipline of Geography. In addition to qualitative techniques, essential in the description, measurement and interpretation, the use of qualitative techniques became imperative, which provide information about the actions that can be triggered in the teaching of Geography. The way in which the methodology of geography is worked arouses interest or disinterest to the student. However, there are particularities that interfere with these new methodologies to be applied in the classroom. In militarized schools, on the one hand, these resourcefulness of developing classes that come out of everyday life can be easier to apply, because of the issue of discipline and the authority that the school contains. In this research below, it points out what Geography should be observed is worked on, seeking the response of the protagonists who are the students, enthusiastic in teaching Geography and also in a particular theme that is the target audience that were the students of the Colégio Militar studied.
URI: http://hdl.handle.net/11612/7333
Appears in Collections:Geografia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cintia Lorrayne Oliveira Lima Alves - TCC.pdf730.96 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.