Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/7240
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorViana, Rodney Haulien Oliveira-
dc.contributor.authorFantin, Mirian Morais Dias-
dc.date.accessioned2024-12-02T21:46:08Z-
dc.date.available2024-12-02T21:46:08Z-
dc.date.issued2023-11-29-
dc.identifier.citationFANTIN, Mirian Morais Dias. “Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas. 2023. 40 f. TCC (Graduação) - Curso de Ciências Biológicas, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/7240-
dc.description.abstractBotânical blindness is a reality that has to be fought, as plant teaching is important for balance for the entire ecosystem. In this sense, the education professional has increasingly sought strategies to mitigate this reality. Thus, research adopted a qualitative and exploratory approach, using a bibliographic review to analyze and synthesize the main discoveries and perspectives in the literature on “Botânical blindness” The method of this research is a bibliographic review of a qualitative nature with exploratory approach. The results of the bibliographic review of 15 chosen studies reveal the crucial importance of the study of botany not only as an academic component, but as a key to unraveling the mysteries of nature. Botânical blindness is identified as a phenomenon that goes beyond the common difficulty of perceiving plants in daily life, including the lack of recognition of their fundamental importance in the biosphere. Effective strategies to combat this blindness include innovative methods, interdisciplinary approaches and contextualization from childhood, aiming to arouse the interest of individuals. It is therefore concluded that overcoming Botânical blindness not only enriches the understanding of plants, but it also contributes to environmental conservation and addresses contemporary challenges, establishing botany as an essential discipline and connected to daily life.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livre.pt_BR
dc.subjectEnsino de Ciênciaspt_BR
dc.subjectEnsino de Botânicapt_BR
dc.subjectEducação Botânicapt_BR
dc.subjectBotânical Blindnesspt_BR
dc.subjectBotânical educationpt_BR
dc.subjectImportance of botanypt_BR
dc.title“Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivaspt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoA cegueira Botânica é uma realidade que tem que ser combatida, visto que o ensino das plantas é importante para o equilíbrio para todo o ecossistema. Nesse sentido, o profissional de educação tem buscado cada vez mais, estratégias para mitigar essa realidade. A cegueira Botânica é identificada como um fenômeno que vai além da dificuldade comum de perceber as plantas no cotidiano, incluindo a falta de reconhecimento de sua importância fundamental na biosfera. Estratégias eficazes para combater essa cegueira incluem métodos inovadores, abordagens interdisciplinares e contextualização desde a infância, visando despertar o interesse dos indivíduos. Conclui-se assim que superar a cegueira Botânica não apenas enriquece a compreensão das plantas, mas também contribui para a conservação ambiental e aborda desafios contemporâneos, estabelecendo a Botânica como uma disciplina essencial e conectada à vida diária.pt_BR
dc.publisher.campusPorto Nacionalpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::PORTO NACIONALpt_BR
dc.publisher.localPorto Nacionalpt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Ciências Biológicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mirian Morais Dias Fantin - TCC.pdf542.1 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.