Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/6379
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCARNEIRO, Rogerio dos Santos.-
dc.contributor.authorSANTOS, Daniel Moura Rodrigues dos.-
dc.date.accessioned2024-01-30T11:49:28Z-
dc.date.available2024-01-30T11:49:28Z-
dc.date.issued2024-01-30-
dc.identifier.citationSANTOS, Daniel Moura Rodrigues dos. UM ESTUDO SOBRE EDUCAÇÃO FINANCEIRA EM ESCOLAS ESTADUAIS DE ARAGUAÍNA. 2022. 51 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/6379-
dc.description.abstractThe present work aimed to understand how mathematics teachers are working with financial education, especially financial literacy, in basic education schools in Araguaína. Given the importance of an educational practice aimed at the development of financial literacy, which can provide students with theoretical and practical knowledge to achieve family financial health. Thus, the question that guided this research was: How is financial education, aimed at the development of financial literacy in the classroom, being developed by math teachers in Araguaína? Part of this exploration was dedicated to bibliographical research, in which we carried out a theoretical constitution on financial education and financial literacy, in addition to the elaboration of a questionnaire that was made available to some mathematics teachers, with the aim of constituting a practical scrutiny on the development of actions aimed at for financial literacy in Basic Education. We found, through the bibliographical study, that even though Tocantins is named as one of the states with the best levels of financial education, it is one of the states with the highest rate of indebted adult population in Brazil. After analyzing the data obtained from the questionnaire, we identified that most teachers develop, even if superficially, some financial education actions aimed at financial literacy, but that there is still a need to include this theme in the initial and continued training of teachers .pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso Livre.pt_BR
dc.subjectEducação Financeira,pt_BR
dc.subjectLiteracia Financeira,pt_BR
dc.subjectFormação Cidadã,pt_BR
dc.subjectProfessores de Matemática,pt_BR
dc.subjectFinancial education,pt_BR
dc.subjectFinancial Literacy,pt_BR
dc.subjectCitizen Training,pt_BR
dc.subjectMathematics Teachers.pt_BR
dc.titleUm estudo sobre educação financeira em escolas estaduais de araguaína.pt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho objetivou compreender como os professores de matemática estão trabalhando a educação financeira, especialmente, a literacia financeira, nas escolas da educação básica de Araguaína. Dada a importância de uma prática educacional voltada para o desenvolvimento de uma literacia financeira, que pode proporcionar aos discentes o conhecimento teórico e prático para conquistarem saúde financeira familiar. Assim, a questão que norteou esta pesquisa foi: De que forma a educação financeira, voltada para o desenvolvimento de uma literacia financeira em sala de aula, está sendo desenvolvida pelos professores de matemática de Araguaína? Parte dessa exploração dedicou-se à pesquisa bibliográfica, em que realizamos uma constituição teórica sobre educação financeira e literacia financeira, além da elaboração de um questionário que foi disponibilizado para alguns professores de matemática, com o intuito constituir perscrutação prática sobre o desenvolvimento de ações voltadas para a literacia financeira na Educação Básica. Constatamos, por meio do estudo bibliográfico, que mesmo o Tocantins sendo nomeado como um dos estados com os melhores níveis de educação financeira, ele é um dos estados com a maior taxa de população adulta endividada do Brasil. Após a análise dos dados obtidos com o questionário, identificamos que a maioria dos professores desenvolve, mesmo que superficialmente, algumas ações de educação financeira voltada para a literacia financeira, mas que ainda há a necessidade de inclusão desse tema na formação inicial e continuada dos docentes.pt_BR
dc.publisher.campusAraguaínapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICApt_BR
dc.publisher.localAraguaínapt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - DANIEL MOURA RODRIGUES DOS SANTOS - MATEMÁTICA.pdf4.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.