Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/6173
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBernardes, Carliene Freitas da Silva-
dc.contributor.authorSouza, Tiago De Oliveira-
dc.date.accessioned2023-12-06T11:03:59Z-
dc.date.available2023-12-06T11:03:59Z-
dc.date.issued2023-12-06-
dc.identifier.citationTiago De Oliveira Souza. Música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolis. 20 f. 2023. Artigo (Graduação) - Curso de Educação Física, UFT, Tocantinópolis - TO.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/6173-
dc.description.abstractThe study aims to understand the relationship between music and body movement in the development of students at APAE in Tocantinópolis -TO. Documentary research was carried out involving: Pedagogical Political Project - school PPP; reports from the leading teachers, support professionals and the Physical Education teacher from the year 2022. The results demonstrate that musical interventions are used in the daily life of the school as a pedagogical strategy in regular classes, associated with curricular content in recreational activities, at festive events, institutional and dance festivals. The body practices worked on are Dance, Athletics, Futsal and Swimming. Music and body movement are associated, mainly, in Dance activities. It is concluded that the relationship between music and body movement energizes regular and Physical Education classes, bringing benefits to the motor, cognitive and psychosocial development of students.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso Livrept_BR
dc.subjectMúsicapt_BR
dc.subjectMovimento Corporalpt_BR
dc.subjectEducação Física Adaptadapt_BR
dc.subjectAPAEpt_BR
dc.subjectMusicpt_BR
dc.subjectBody Movementpt_BR
dc.subjectAdapted Physical Educationpt_BR
dc.subjectAPAEpt_BR
dc.titleMúsica e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolispt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoO estudo objetiva compreender a relação música e movimento corporal no desenvolvimento de estudantes na APAE de Tocantinópolis-To. Realizou-se pesquisa documental envolvendo: Projeto Político Pedagógico - PPP da escola; relatórios dos professores regentes, profissionais de apoio e da professora de Educação Física do ano de 2022. Os resultados demonstram que as intervenções musicais são trabalhadas no cotidiano da escola como estratégia pedagógica nas aulas regulares, associada aos conteúdos curriculares nas atividades recreativas, nos eventos festivos institucionais e nos festivais de dança. As práticas corporais trabalhadas são Dança, Atletismo, Futsal e Natação. Música e movimento corporal estão associados, principalmente, nas atividades de Dança. Conclui-se que a relação música e movimento corporal dinamizam as aulas regulares e de Educação Física, trazendo benefícios para o desenvolvimento motor, cognitivo e psicossocial dos estudantes.pt_BR
dc.publisher.campusTocantinópolispt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICApt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.localTocantinópolispt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Educação Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Tiago de Oliveira Souza OFICIAL 21 10 23.pdf1.97 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.