Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/5177
Authors: FERREIRA, Luan Alves
metadata.dc.contributor.advisor: ALVES, Deive Barbosa
Title: Educar pela modelagem matemática no contexto da stem pbl.
Keywords: STEM PBL,;PARTEM,;Modelagem Matemática,;Interdisciplinaridade,;Ensino de Matemática,;Mathematical Modeling,;Interdisciplinarity,;Mathematics Teaching.
Issue Date: 20-Mar-2023
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: FERREIRA, Luan Alves. EDUCAR PELA MODELAGEM MATEMÁTICA NO CONTEXTO DA STEM PBL. 2017. 64 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2017.
metadata.dc.description.resumo: Trata-se de uma pesquisa que procura investigar quais as possibilidades dos projetos STEM PBL (Project-Based Learning (PBL) of Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM)) em promover o ensino e a aprendizagem de matemática pela Modelagem Matemática. Busca-se apresentar os principais elementos de construção desta investigação pautada em uma prática educativa de ensino da matemática, trabalhada de forma dinâmica e conceitual. Com o objetivo de realizar está investigação, foram feitas observações e análises sobre a atividade de criação de um “carrinho impulsionado por uma bexiga” no âmbito do projeto PARTEM (Produção de Artefatos Tecnológicos para a Educação Matemática (PARTEM)), do curso de Licenciatura e Matemática, da Universidade Federal do Tocantins, Câmpus Cimba. A abordagem de pesquisa utilizada foi à qualitativa. O método de investigação se dispôs de uma Pesquisa Participante – PP. Foi utilizada como instrumento de produção de dados, a entrevista. Os sujeitos investigados foram alunos do curso de Licenciatura em Matemática e Física. O espaço de pesquisa corresponde ao Laboratório de Matemática – LMAT, local onde foram realizados todos os processos da atividade. O embasamento teórico se deu a partir da perspectiva de STEM e Modelagem Matemática. Ao final deste trabalho, diante das informações e dados colhidos, foram notáveis as contribuições deste projeto ao ensino e aprendizagem de matemática. Pela análise dos resultados, é possível ter uma visão que a proposta intensificou uma possibilidade de promover o ensino de matemática pela modelagem por meio de projetos STEM.
Abstract: It is a research that investigates the possibilities of the STEM PBL projects (Project-Based Learning (PBL) of Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM)) to promote the teaching and learning of mathematics through Mathematical Modeling. Seeks out presents the main elements of the construction of this research based on an educational practice of teaching mathematics, worked dynamically and conceptually. With the objective of carry out this research, observations and analyzes were made on the activity of creating a "bladder driven cart" within the framework of the PARTEM project (Production of Technological Artifacts for Mathematics Education (PARTEM)), of the Licenciatura and Mathematics course, Federal University of Tocantins, Câmpus Cimba. The research approach used was qualitative. The research method was based on a Participant Research – PP. Was used as a data production tool, The interview. The subjects investigated were undergraduate students in Mathematics and Physics. The research space corresponds to the Laboratory of Mathematics - LMAT, where all the processes of the activity were carried out. The theoretical basis was based on the perspective of STEM and Mathematical Modeling. At the end of this work, to the information and data collected, the contributions of this project to the teaching and learning of mathematics were remarkable. By the analysis of the results, it is possible to have a view that the proposal intensified a possibility of promoting the teaching of mathematics by modeling by means of STEM projects.
URI: http://hdl.handle.net/11612/5177
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LUAN ALVES FERREIRA - TCC - MATEMÁTICA.pdf1.32 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.