Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/5034
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAraújo, Gustavo Cunha de-
dc.contributor.authorAraújo, Rosane Gomes de-
dc.date.accessioned2023-03-13T16:20:23Z-
dc.date.available2023-03-13T16:20:23Z-
dc.date.issued2022-06-25-
dc.identifier.citationRosane Gomes de Araújo. Histórias em quadrinhos como linguagem para representar a realidade camponesa. 86 f. 2022. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Educação do Campo, UFNT, Tocantinópolis, 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/5034-
dc.description.abstractThis research was based on the Cultural-Historical theoretical perspective, especially the studies of Vygotsky (2001), when investigating the higher psychological functions, revealing in his studies that these functions, such as thought, consciousness and memory, among others, are developed in the social and cultural interaction of the individual with his environment and with other people (SOUSA; ANDRADA, 2013). With this perspective, we understand that students construct knowledge from this interaction and in the appropriation of different languages around them. The present study is part of a Scientific Initiation research (PIBIC) carried out in the course of Rural Education with qualification in Arts and Music, at the Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Tocantinópolis campus, and makes an approach about the reading and production of comics books with young and adult peasants of this course. The main goal is to identify the contributions of comic books as a didactic and pedagogical resource for remote teaching. Among some results found, it was possible to notice the contributions of comic books as a didactic and pedagogical resource in the Visual Arts field for remote teaching, which can be a powerful and relevant tool to work on teaching- learning in rural education. From the data generated throughout the development of this research, it was understood that the comic books enabled the students to develop theoretical thinking from the elaboration of a study activity representing their realities as rural education students, making it easier to understand the essence of the countryside.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso Livrept_BR
dc.subjectHistórias em Quadrinhospt_BR
dc.subjectEnsino Desenvolvimentalpt_BR
dc.subjectTeoria Histórico- Culturalpt_BR
dc.subjectEducação do Campopt_BR
dc.subjectEnsino Remotopt_BR
dc.subjectComic Bookspt_BR
dc.subjectDevelopmental Teachingpt_BR
dc.subjectCultural-Historical Theorypt_BR
dc.subjectRural Educationpt_BR
dc.subjectRemote Teachingpt_BR
dc.titleHistórias em quadrinhos como linguagem para representar a realidade camponesapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa se baseou na perspectiva teórica Histórico-Cultural, principalmente dos estudos de Vigotski (2001), ao investigar as funções psicológicas superiores, revelando em seus estudos que essas funções, como, por exemplo, pensamento, consciência e memória, entre outras, se desenvolvem na interação social e cultural do indivíduo com o seu meio e com outras pessoas (SOUSA; ANDRADA, 2013). Com essa perspectiva, entendo que os alunos constroem conhecimento a partir dessa interação e na apropriação de diferentes linguagens a sua volta. O presente estudo faz parte de uma pesquisa de Iniciação Científica (PIBIC) realizada no curso de Educação do Campo com habilitação em Artes e Música, da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), campus de Tocantinópolis, no qual faço uma abordagem sobre a leitura e produção de Histórias em Quadrinhos com jovens e adultos camponeses desse curso. Como objetivo principal, busquei identificar as contribuições das Histórias em quadrinhos como recurso didático e pedagógico para o ensino remoto. Dentre alguns resultados encontrados, foi possível perceber as contribuições das HQs como recurso didático e pedagógico no âmbito das Artes Visuais para o ensino remoto, podendo ser um instrumento potente e relevante para se trabalhar o ensino-aprendizagem no âmbito da Educação do Campo. A partir dos dados gerados ao longo do desenvolvimento desta pesquisa, entendi que as Histórias em Quadrinhos possibilitaram os alunos a desenvolver o pensamento teórico a partir da elaboração de uma atividade de estudo representando as suas realidades como estudantes da Educação do Campo, tornando mais fácil para eles o entendimento da essência do campo.pt_BR
dc.publisher.campusTocantinópolispt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO DO CAMPOpt_BR
dc.publisher.localTocantinópolispt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Educação do Campo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia Rosane versão final (1).pdf2.19 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.