Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/4507
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMelo, Elisângela Aparecida Pereira de Melo-
dc.contributor.authorSousa, Wesley Coelho de-
dc.date.accessioned2023-01-23T20:27:20Z-
dc.date.available2023-01-23T20:27:20Z-
dc.date.issued2023-01-23-
dc.identifier.citationSOUSA, Wesley Coêlho de. As geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais. 2021. 59 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/4507-
dc.description.abstractThe indigenous populations are owners of mathematical knowledge typical of their own culture, which is used in various manual activities, such as the production of handicrafts and others. Given the existence of this knowledge, this study was carried out according to the principles of Ethnomathematics, considering the geometric elements present in a basket produced by the Akwē-Xerente indigenous people, in order to ask: what mathematical local knowledge be evidenced in indigenous baskets? and aiming to present possibilities of educational practices for teaching Euclidean Plane Geometry mediated by digital technologies based on the geometric elements identified, establishing a relationship between school mathematical knowledge and traditional knowledge. The research was conducted from a qualitative descriptive approach based on ethno-investigation as a descriptive resource of the geometric figures contained in an artifact belonging to an indigenous social group. The meticulous analysis of the geometries presents in the object of this study through the GeoGebra Software allowed exploring other technologies and potentialities involving the teaching and learning of mathematics. As such, the mathematical knowledges of indigenous populations foment new teaching and learning practices that value cultural knowledges and the use of digital technologies.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livre.pt_BR
dc.subjectCestarias Indígenas. Etnomatemática. Geometria. GeoGebra. Tecnologias Digitais. Indigenous baskets. Ethnomathematics. Geometry. GeoGebra. Digital Technologies.pt_BR
dc.titleAs geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais.pt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoOs povos indígenas são detentores de conhecimentos matemáticos próprios de sua cultura, que são empregados em diversas atividades manuais, tais como a produção de artesanatos e outros. Dado a existência destes conhecimentos, este estudo foi realizado à luz da Etnomatemática, considerando os elementos geométricos presentes em uma cestaria produzida pelas indígenas da etnia Akwē-Xerente, de modo a questionarmos: quais conhecimentos matemáticos locais podem ser evidenciados nas cestarias indígenas? e tendo o objetivo de apresentar possibilidades de práticas educacionais para o ensino de Geometria Euclidiana Plana mediadas pelas tecnologias digitais com base nos motivos geométricos identificados, estabelecendo uma relação entre os saberes matemáticos escolares e os saberes tradicionais. A pesquisa foi realizada a partir de abordagem qualitativa descritiva fundamentada pela etnopesquisa como um recurso descritivo das figuras geométricas contidas em um artefato pertencente a um grupo social indígena. A análise meticulosa das geometrias presentes no objeto deste estudo por meio do Software GeoGebra permitiu explorar outras tecnologias e potencialidades envolvendo ensino e aprendizagem da Matemática. Assim, os conhecimentos matemáticos dos povos indígenas fomentam novas práticas de ensino e aprendizagem que valorizam conhecimentos culturais e uso de tecnologias digitais.pt_BR
dc.publisher.campusAraguaínapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::OUTROSpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICApt_BR
dc.publisher.localAraguaínapt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
WESLEY COELHO DE SOUSA - TCC - MATEMATICA.pdf3.25 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.