Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/4038
Authors: Santos, Letícia Neves Teixeira Dos
metadata.dc.contributor.advisor: Figueiredo, Suely
Title: Publicidade Crítica e Publicidade Tradicional
Keywords: Publicidade;Cultura;Teoria Crítica;Industria Cultural;Toscani
Issue Date: 2022
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: Santos, Letícia Neves Teixeira Dos. Publicidade Crítica e Publicidade Tradicional. 51 f. Monografia (Graduação). Curso de Filosofia. Universidade Federal do Tocantins. Palmas, 2022.
metadata.dc.description.resumo: Esse trabalho pretende compreender e comparar a publicidade tradicional, a partir das críticas à indústria Cultural de Adorno e Horkheimer e da história da publicidade e propaganda no Brasil e no mundo, com a proposta de publicidade crítica exemplificada por Oliviero Toscani. Nosso objetivo é criticar a propaganda que desconsidera o interesse humano e privilegia o lucro e valorizar uma publicidade que resgate a reflexão e a humanidade. Para isso buscamos conceitos filosóficos envolvidos na publicidade e os utilizamos para comparar a publicidade tradicional e a crítica. Entre os conceitos que mais exploramos está o de esclarecimento pois dele parte as teorias críticas do saber cientifico e filosófico instituído a favor da dominação da própria humanidade por meio da técnica; o de Industria Cultural e Cultura de Massas, que por sua vez trata-se de termos que evoca a ideia de como a cultura deixou de ser uma condição humana espontânea, para se tornar mais um campo da exploração econômica capitalista. Apresentamos também, através de imagens e de textos do autor, a proposta publicitária e crítica de Toscani. Após compará-los à luz da filosofia frankfurtiana, pudemos considerar que a publicidade crítica valoriza sua finalidade com os interesses humanos e a propaganda tradicional rever suas relações prioritárias com a lucratividade.
Abstract: This work intends to understand and compare the traditional publicity, based on criticism of the cultural industry of Adorno and Horkheimer theories and in the history of publicity in Brazil and in the world, with the proposal of critique publicity as exemplified by Oliviero Toscani. Our objective is to criticize a type of publicity that disregards human interest to privilege profit and value a publicity that rescues reflection and humanity. For this, we seek philosophical concepts involved in publicity and use them to compare traditional and critique publicity. Among the concepts that we explore is the one of enlightenment, since it starts from a critique of the scientific and philosophical knowledge instituted in favor of the domination of humanity itself through technique; also Cultural Industry and Mass Culture, which in turn are terms that evoke the idea of how culture ceased to be a spontaneous human condition, to become another field of capitalist economic exploitation. We also present Toscani's publicity and critical proposal, through images and texts by the author. After comparing them in the light of Frankfurt's philosophy, we were able to consider that critical advertising values its purpose with human interests and traditional advertising reviews its priority relationships with profitability.
URI: http://hdl.handle.net/11612/4038
Appears in Collections:Filosofia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia LETÍCIA NEVES TEIXEIRA DOS SANTOS.pdf1.26 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.