Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/3311
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFreire, Juciley S. Evangelista-
dc.contributor.authorSoares, Maria Madalena Pereira-
dc.date.accessioned2021-11-11T21:57:24Z-
dc.date.available2021-11-11T21:57:24Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationSOARES, Maria Madalena Pereira. Analfabetismo e desigualdades sociais: perfil dos analfabetos do município de Palmas- TO). 29f. Monografia (Graduação). Curso de Pedagogia. Universidade Federal do Tocantins. Palmas, 2021.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/3311-
dc.description.abstractThe concept of illiterate, according to IBGE, is linked to the idea of a person who cannot read or write “a simple note”. In Brazil, as Roza (2018) points out, “illiteracy is a historical issue and is linked to the expropriation of the right to education or quality education” (ROZA, 2018, p. 2). The general objective is to characterize the socioeconomic and cultural profile of illiterate people in the city of Palmas – TO. And the specific Objectives are: 1) Know the historical process of illiteracy in Brazil and Tocantins; 2) Identify the socioeconomic factors that lead to the sociocultural condition of illiterate people in the city of Palmas-TO; 3) Analyze the social, cultural and economic profile of illiterate people in the city of Palmas – TO; as well as 4) Verify the difficulties faced by the illiterate in their daily life in the city of Palmas-TO. A qualitative bibliographic research was carried out through the bibliographic review of texts and books. The collected material will be analyzed through document analysis, based on the theoretical framework that guides this research, then, the discussion ends with some considerations about the restrictions posed by the reality of illiterate subjects.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso Livre.pt_BR
dc.subjectAnalfabetismopt_BR
dc.subjectDesigualdade Socialpt_BR
dc.subjectO direito a escolapt_BR
dc.subjectPerfil socioeconômico e culturalpt_BR
dc.titleAnalfabetismo e desigualdades sociais: perfil dos analfabetos do município de Palmas- TOpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoO conceito de analfabeto, segundo o IBGE, está ligado à ideia de uma pessoa que não sabe ler e nem escrever “um bilhete simples”. No Brasil, conforme aponta Roza (2018) “o analfabetismo é uma questão histórica e está atrelado à expropriação do direito à educação ou à educação de qualidade” (ROZA, 2018, p. 2). O objetivo geral é Caracterizar o perfil socioeconômico e cultural das pessoas analfabetas do município de Palmas – TO. E os Objetivos específicos são: 1) Conhecer o processo histórico do analfabetismo no Brasil e no Tocantins; 2) Identificar os fatores socioeconômicos que levam à condição sociocultural das pessoas analfabetas no município de Palmas–TO; 3) Analisar o perfil social, cultural e econômico das pessoas analfabetas do município de Palmas – TO; bem como 4) Verificar as dificuldades enfrentadas pelos analfabetos em sua vida cotidiana na cidade de Palmas -TO. Foi realizada pesquisa bibliográfica, de natureza qualitativa por meio da revisão bibliográfica de textos e livros. O material coletado será analisado por meio de análise documental, fundamentado no referencial teórico que norteia esta pesquisa, na sequência, finaliza-se a discussão com algumas considerações sobre as restrições postas pela realidade dos sujeitos analfabetos.pt_BR
dc.publisher.campusPalmaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.publisher.cursoPedagogiapt_BR
dc.publisher.localPalmaspt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Maria Madalena Pereira Soares- TCC.pdf308.33 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.