Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/3079
Authors: MELO, Eduardo Henrique Silva
metadata.dc.contributor.advisor: BARRETO, Pamella Gonçalves
Title: O uso de tecnologias de informação e comunicação (tics) no ensino de física.
Keywords: TICs.;Física.;Ensino-Aprendizagem.
Issue Date: 14-Sep-2021
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: MELO, Eduardo Henrique Silva. O uso de tecnologias de informação e comunicação (tics) no ensino de física. 33 f. Monografia (Graduação) - Física Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2019.
metadata.dc.description.resumo: A presente monografia refere-se à inserção de Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) no ensino voltado a alunos da 3ª série do Ensino Médio de uma escola pública. O objetivo foi analisar de que forma as TICs podem ser utilizadas como uma metodologia de ensino atualizada, para uma educação que priorize o processo de ensino-aprendizagem contemporâneo no ensino de Física da turma em questão. Através da metodologia qualitativa, do tipo estudo de caso, foram realizadas atividades, envolvendo algumas das TICs (simulações computacionais) com estudantes do Ensino Médio do núcleo educacional supracitado. As atividades foram planejadas com intuito de tomar conhecimento das concepções que os educandos têm no que se refere ao uso das TICs no âmbito educacional e incitar o uso destes no momento do estudo da Física, são abordados via simulações computacionais (simulações do Phet). Concluiu-se que a inserção dessas TICs no Ensino Médio, melhora o processo de ensino-aprendizagem desses jovens que estão a um passo da vida acadêmica adulta, fazendo com que os educandos envolvidos tenham mais interesse e consigam relacionar o ensino de Física com o seu cotidiano.
Abstract: This monograph refers to the insertion of ICTs (Information and Communication Technologies) in teaching aimed at students of the 3rd grade of a public school. The objective was to analyze how ICTs can be used as an applied teaching methodology for an education that prioritizes the contemporary teaching-learning process in the physics teaching of the class in question. Through the qualitative methodology, of the case study type, activities were carried out, involving some of the ICTs (computer simulations) with high school students from the above mentioned educational nucleus. As the activities were planned in order to become aware of the conceptions that learners do not have, referring to the use of ICTs, educational studies and inciting or using these moments in the study of physics are analyzed by computer simulations (simulations of Phet). It was concluded that the insertion of these ICTs in high school improves the teaching-learning process of these young people, which is passing a step in the adult academic life, making the students participate more interested and able to relate with the teaching. of physics with your daily life.
URI: http://hdl.handle.net/11612/3079
Appears in Collections:Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EDUARDO HENRIQUE SILVA MELO - TCC - FÍSICA .pdf961.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.