Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/2794
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dc.contributor.advisorVizolli, Idemar-
dc.contributor.authorLima, Severino Roberto de-
dc.date.accessioned2021-06-09T19:51:05Z-
dc.date.available2021-06-09T19:51:05Z-
dc.date.issued2020-09-21-
dc.identifier.citationLIMA, Severino Roberto de. Uma análise de questões de fração das provas do Sistema de Avaliação do Estado do Tocantins – SAETO. 2020. 239f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2020.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/2794-
dc.description.abstractThis dissertation results from the analysis of questions involving fraction that are present in tests of the Evaluation System of the State of Tocantins – SAETO. Authors such as Luckesi, Gatti, Sousa, Hoffmann, among others, have shown concerns about the evaluation process, since the act of evaluating is not a simple task, and it will only make sense if its purpose is based on the construction of knowledge and on the diagnosis, rather than merely on classificatory features. For this research, seventy Mathematics questions were mapped that deal with the fraction content in the period from 2011 to 2018, among them, we highlight that (twenty-five are from the 5th grade, thirty-six are from the 9th grade of Elementary Education and, nine questions proposals for the senior year of High School), of these, we announce that sixteen questions were analyzed in this work. It is noteworthy that the fraction content has been present in the school curriculum since the early years of Elementary School; integrates large-scale assessments of Union, State and Municipality assessment systems; and has been the subject of research in stricto sensu programs. The research aimed to analyze aspects of the content of fraction present in SAETO tests of 5th and 9th grades of Elementary School and the 3rd grade of High School, in the period from 2011 to 2018. This is a qualitative study, anchored in bibliographic and documentary research. The analysis was inspired by the theory of semiotic representation records from Duval, of the meanings of fraction, proposed by Nunes et al, and of the characteristics of the quantities, also proposed by Nunes et al. The fraction aspects, in the questions, are largely expressed in natural language, with data and information in decimal and fractional numerical records; the fractions and their meanings are present, namely: number, part-whole, measure, quotient and multiplicative operator, and make use of continuous, discrete, intensive and extensive quantities. The results indicate the necessity for teachers of Mathematics in Elementary and High School to use several possibilities of analysis when teaching contents of fraction, so that students can effectively understand the teaching and learning process of Mathematics and fraction concepts.pt_BR
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsOpen Accessen_US
dc.subjectEnsino de Matemática; Avaliação em Larga Escala; Sistema de Avaliação do Estado do Tocantins; Conteúdo de Fração; Teaching of Mathematics. Large Scale Assessment; Evaluation System for the State of Tocantins; Mathematical Education; Contento of Fractionpt_BR
dc.titleUma análise de questões de fração das provas do Sistema de Avaliação do Estado do Tocantins – SAETOpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação resulta da análise em questões envolvendo fração nas provas do Sistema de Avaliação do Estado do Tocantins – SAETO. Autores como Luckesi, Gatti, Sousa, Hoffmann, dentre outros, têm demonstrado inquietações com o processo avaliativo, pois o ato de avaliar não é tarefa simples e só terá sentido se sua finalidade for pautada na construção de conhecimentos, no diagnóstico, e não tão somente no caráter classificatório. Para esta pesquisa, foram mapeadas setenta questões de Matemática que tratam do conteúdo de fração no período de 2011 a 2018, dentre elas, destacamos que (vinte e cinco são do 5º Ano, trinta e seis do 9º Ano do Ensino Fundamental e, nove questões propostas ao 3º Ano do Ensino Médio), destas, anunciamos que desesseis questões foram analisadas neste trabalho. Destaca se que o conteúdo de fração está presente no currículo escolar desde os Anos Iniciais do Ensino Fundamental; integra avaliações de larga escala de sistemas de avalição da União, Estados e Municípios; e tem sido objeto de pesquisas em programas stricto sensu. A pesquisa teve como objetivo analisar aspectos do conteúdo de fração presentes nas provas do SAETO de 5º e 9º Ano do Ensino Fundamental e do 3º Ano do Ensino Médio, no período de 2011 a 2018. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, cujo método esteve ancorado na pesquisa bibliográfica e documental. As análises inspiram-se na teoria dos registros de representação semiótica de Duval, dos significados de fração e características das quantidades propostos por Nunes et al. Os aspectos de fração presentes nas questões, em grande parte estão expressos em linguagem natural, com dados e informações em registros numéricos decimais e fracionários; estão presentes as frações e seus significados, a saber: número, parte todo, medida, quociente e operador multiplicativo e, fazem uso de quantidades contínuas, discretas, intensivas e extensivas. Os resultados indicam a necessidade de utilizar diversas possibilidades de análise nos aspectos supramencionados, por professores que ensinam Matemática no Ensino Fundamental e Médio, de modo que os estudantes possam compreender efetivamente o processo de ensino e aprendizagem da Matemática e dos conceitos de fração.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpt_BR
dc.publisher.campusPalmaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação

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