Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/2393
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorZacariotti, Marluce-
dc.contributor.authorSilva, Rita de Cássea Coronheira-
dc.date.accessioned2021-03-09T13:31:29Z-
dc.date.available2021-03-09T13:31:29Z-
dc.date.issued2019-11-21-
dc.identifier.citationSILVA, Rita de Cássea Coronheira. Juventudes e ensino médio: a percepção de estudantes de Miracema do Tocantins.2019. 130f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2019.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/2393-
dc.description.abstractThis research deals with a work carried out in the Professional Graduate Program in Education (PPPGE / UFT), in the Research Line: Specific Curricula of Steps and Modalities of Education. It problematizes the thinking of the youths about the teaching proposal they are receiving, about being a high school student in the context of contemporaneity and in the perspective of youth protagonism, a project embraced by the school object of our study. The objective is to raise students' perceptions about full-time high school offered at a public school in Miracema (TO). The aim of this research was to highlight a brief history of teaching in Brazil and its educational guidelines, aimed at the integral public high school, the project of youth protagonism, and the importance of digital technologies in the educational context, reflecting, after all, that youths are these and how they think about their relationship with school, with learning. This proposal seeks to discuss education from the students' speeches. In general, studies on youth and education investigate numerous problems, but rarely have their voice. The exploratory and descriptive research, with qualitative and quantitative approach, uses as data collection techniques: questionnaires with open and closed questions; focus group; and semi-structured interview. From the study it is possible to state that the teaching model offered full time in the school in question is considered of quality, although the demand is still lower than the supply. What translates, is that students are focused on studies, see this step as a gateway to the university, claim that the Young School in Action, prepares them for life. Although the use and handling of new technologies are invoked as' Achilles' heel ', in this respect, advances are slow, contradicting the rapidity with technological evolution, trampling us. The search result generated an e-book as the end product. This brings the experience of research and reflections on the speech of these youths regarding the school, the ways of teaching and learning, the use of technologies and the project youth protagonism. This product can be accessed by schools, teachers, students, managers, thus contributing to thinking about education and high school in contemporary timespt_BR
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsOpen Accessen_US
dc.subjectEducação pública; Ensino Médio; Tempo Integral; Juventudes; Desafios; Public education; Integral high school; Youths Challengespt_BR
dc.titleJuventudes e ensino médio: a percepção de estudantes de Miracema do Tocantinspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa trata de um trabalho realizado no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPPGE/UFT), na Linha de Pesquisa: Currículos Específicos de Etapas e Modalidades de Educação. Problematiza-se, aqui, o pensamento das juventudes sobre a proposta de ensino que estão recebendo, sobre ser estudante do Ensino Médio no contexto da contemporaneidade e, em especial, a proposta de ensino na perspectiva do protagonismo juvenil. Nosso objetivo central foi identificar as percepções dos estudantes acerca do Ensino Médio, de Tempo Integral, ofertado numa escola pública de Miracema - TO. Apresentamos, no percurso desta pesquisa, um breve histórico da educação no Brasil e suas diretrizes educacionais voltadas ao Ensino Médio público integral, bem como, descrevemos e detalhamos o projeto de protagonismo juvenil, elencando, ainda, a importância das tecnologias digitais no contexto educacional. Visamos, principalmente, discutir a educação a partir das falas dos estudantes. Em geral, os estudos sobre as juventudes e educação investigam inúmeras problemáticas, mas raramente apresentam a sua voz. Na presente pesquisa, do tipo exploratório e descritivo, de abordagem qualitativa, utilizamos, como técnicas de coleta de dados, de questionários, com questões abertas e fechadas, grupo focal e entrevista semiestruturada. Pelo estudo, é possível afirmar que o modelo de ensino ofertado de Tempo Integral na escola em questão é considerado de qualidade, embora a demanda ainda seja menor do que a oferta. O que se transluz é que os estudantes estão focados nos estudos, veem essa etapa como porta de entrada para a universidade e afirmam que a Escola Jovem em Ação os prepara para a vida. O resultado da pesquisa gerou um e-book, como produto final. Este traz as experiências e as vivências desta investigação, bem como, reflexões sobre as falas dessas juventudes em relação à escola, aos modos de ensinar e de aprender, ao uso de tecnologias digitais e ao projeto protagonismo juvenil. Tal produto poderá ser acessado por escolas, professores, estudantes, gestores, sendo assim, uma contribuição para se pensar a educação e o Ensino Médio na contemporaneidade.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpt_BR
dc.publisher.campusPalmaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rita de Cássea Coronheira Silva - Dissertação.pdf5.53 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.