Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/2135
Authors: Silva, Irany Paiva Moreira Teixeira
metadata.dc.contributor.advisor: Aires, Helena Quirino Porto
Title: Curso de Licenciatura em Educação do Campo - Artes Visuais e Música - UFT Campus de Arraias - TO: uma análise sobre evasão no período de 2014 a 2018
Keywords: Formação de professores;Evasão;Educação do Campo;Campus de Arraias
Issue Date: 9-Sep-2020
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: SILVA, Irany Paiva Moreira Teixeira. Curso de Licenciatura em Educação do Campo - Artes Visuais e Música - UFT Campus de Arraias - TO: uma análise sobre evasão no período de 2014 a 2018. 74 f. Monografia (Graduação) - Curso de Licenciatura em Educação do Campo: Artes Visuais e Música, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2019.
metadata.dc.description.resumo: Esta pesquisa teve como objetivo analisar os motivos que levaram a evasão/desistência de acadêmicos do curso de Licenciatura em Educação do Campo: Artes Visuais e Música, do campus UFT de Arraias - Tocantins. Este curso foi implantado em 2014 por meio de lutas da classe trabalhadora, em especial os ligados ao campo, tendo como objetivo formar educadores e educadoras vinculados às lutas dos povos do campo, capazes de compreender e intervir a partir da realidade na qual se insere a escola. Foram utilizadas pesquisa bibliográfica e de campo com a abordagem qualitativa. Para fundamentar este estudo foram utilizados autores como Arroyo (2009), Caldart (2012), (2013), Otani (2011), Chizzotti (2008), Molina (2011), Hage (2016), Rocha e Martins (2011), Polydoro (2000), Trivinos (1987) e Fialho e Prestes (2013). Além das pesquisas bibliográficas, o estudo teve como instrumento de coleta de dados um questionário com questões abertas respondido por dez evadidos do curso em questão. Dessa forma, os dados coletados foram analisados à luz de teóricos que discorrem sobre o assunto e possibilitam responder aos objetivos propostos deste estudo. Os resultados evidenciam que no período de 2014 a 2018 mais de 100 pessoas já evadiram do curso de Educação do Campo, sendo que a evasão é mais acentuada no terceiro período. As principais causas são condições socioeconômicas, dificuldade de conciliar trabalho e estudo, falta de adaptação ao curso, mudança de cidade em busca de trabalho, falta de informação sobre a carreira escolhida e também obstáculos referentes aos instrumentos musicais. Percebe-se que a instituição e o curso de Educação do Campo têm muito o que fazer para mudar essa situação de evasão, pois cada evadido representa percas para o próprio sujeito, bem como para a instituição. Assim, esperamos com esta pesquisa contribuir para com as discussões sobre a Educação do Campo, em especial para os cursos de Licenciatura em Educação do Campo no Brasil, principalmente para o campus de Arraias, além de suscitar também estudos sobre outros aspectos acerca desse assunto.
Abstract: This research had as objective to analyze the reasons that led the avoidance/withdrawal in the course of Bachelor in Education Field: Visual Arts and Music, campus Stingrays -Tocantins. The course degree in Field Education: Visual Arts and Music has been deployed since 2007 through the struggles of the working class, especially those connected to the field. Having as objective to train teachers and educators linked to the struggles of the peoples of the field, able to understand and speak from the reality in which you enter the school. This research is based on the literature and field with a qualitative approach. A qualitative approach is defined as a type of research focused on the qualitative aspects of a certain issue, i.e., that considers the subjective part of a problem or situation. To substantiate this study were used as authors, Arroyo (2009), Caldart (2012), Otani (2011), Chizzotti (2008), Molina (2011), Hage (2016), Rocha and Martins (2011), Polydoro (2000), Trivinos (1987) and Fialho and about (2013). In addition to the bibliographical research, the study had as an instrument of data collection, 01(one) questionnaire with open questions answered by 10 (ten) escaped from the course in question. In this way, the collected data were analyzed in the light of theoreticians who to and fro on the subject and allow you to respond to the objectives proposed in this study. The results show that in the period 2014 -2018 there were already more than 100 escaped in the course of Field Education and evasion and more accentuated in the third period. The causes are due to the economic conditions members, difficulty of reconciling work and study, lack of adaptation to change course, city in search of work, lack of information about the chosen career and other obstacles relating to musical instruments. It is perceived that the institution and the course of Field Education have much to do to change this situation of circumvention, because each evaded represents Miss for the subject himself, as well as for the institution. It is worth noting that while Academic In the course of Bachelor in Field Education degree in Visual Arts and Music, the research on tax evasion within the field education is important to zoom in/ better understand the causes of the discontinuance of each individual, in order to allow also the search for ways to rethink and point out issues that might alleviate this problem, not only in this course, but in others who have the same fragility, the circumvention. So, I hope with this research contribute to discussions on the field education, in particular for the courses of Bachelor in Education field in Brazil, mainly to the campus of Arraias, Tocantins, in addition to arousing also studies on other angles about this subject.
URI: http://hdl.handle.net/11612/2135
Appears in Collections:Educação do Campo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Monografia - Irany Paiva Moreira Teixeira Silva.pdf1.69 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.