Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/1995
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Borges , Ana Kleiber Pessoa | - |
dc.contributor.author | Xavier, Klécios Eufrasio | - |
dc.date.accessioned | 2020-04-24T17:33:21Z | - |
dc.date.available | 2020-04-24T17:33:21Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | XAVIER, Klécios Eufrasio. Formação estratégica na atenção primária em saúde no estado do Tocantins: uma análise a partir de um Programa Nacional Pay-for-performance. 2019. 40f. Dissertação (Mestrado em Ensino em Ciência e Saúde) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Ensino em Ciência e Saúde, Palmas, 2019. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11612/1995 | - |
dc.description.abstract | Objective: To analyze the literature on continuing education, permanent health and meaningful learning: perspectives for qualification in primary care in Brazil. Method: Narrative literature review, and free text writing, performed in the database of the platforms Pubmed, Medline, Lilacs, Google Scholar, Scielo Medline and PeDro, published from 2000 to 2019. The following keywords were used: : continuing education; meaningful learning, qualification in primary care. Results: The problematizing conception was highlighted as a contribution to educational actions, indicating a conceptual advance on permanent education in Brazil. However, the continuing education actions sometimes happen disjointed from the work process. There are difficulties of understanding and application, with repercussions on health services, revealing the challenge of the commitment of professionals and managers. Implications for practice: Continuing education is a field that needs investment, aiming at the transformation of reality in the daily health services in Brazil. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | Educação permanente; | pt_BR |
dc.subject | aprendizagem significativa | pt_BR |
dc.subject | qualificação na atenção primária | pt_BR |
dc.title | Formação estratégica na atenção primária em saúde no estado do Tocantins: uma análise a partir de um Programa Nacional Pay-for-performance | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co | Castro, José Gerley Díaz | - |
dc.description.resumo | Objetivo: Analisar a literatura sobre educação permanente em saúde e aprendizagem significativa: perspectivas para a qualificação na atenção primária no Brasil. Método: Revisão narrativa da literatura, e escrita de texto livre, realizada no banco de dados das plataformas Pubmed, Medline, Lilacs, Google Acadêmico, Scielo Medline e PeDro, publicados entre o período de 2000 a 2019. Foram utilizadas as seguintes palavraschave: educação permanente; aprendizagem significativa, qualificação na atenção primária. Resultados: Destacou-se a concepção problematizadora como aporte para as ações educativas, indicando avanço conceitual sobre a educação permanente no Brasil. No entanto, as ações de educação permanente, por vezes, acontecem desarticuladas do processo de trabalho. Existem dificuldades de compreensão e aplicação, com repercussões nos serviços de saúde, revelando-se como desafio o comprometimento dos profissionais e gestores. Implicações para a prática: A educação permanente é campo que carece de investimentos, visando à transformação da realidade no cotidiano dos serviços de saúde no Brasil. | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Ensino em Ciência e Saúde |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Klécios Eufrasio Xavier - Dissertação.pdf | 1.5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.