Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/1377
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorValadão, Erasmo Baltazar-
dc.contributor.authorSoares, Dandara Francisco-
dc.date.accessioned2019-09-25T18:35:22Z-
dc.date.available2019-09-25T18:35:22Z-
dc.date.issued2019-09-25-
dc.identifier.citationSOARES, Dandara Francisco. A inserção e a permanência dos estudantes quilombolas na Universidade Federal do Tocantins, câmpus Arraias/TO. 2019. 37f. Monografia(Graduação) - Curso de Licenciatura em Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2019.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/1377-
dc.description.abstractThe present work analyzes the processes of insertion and permanence of the academics of the quilombola communities Lagoa da Pedra and Kalunga do Mimoso, specifically at UFT, Campus de Arraias / TO, investigating the role of higher education in the formation of these students. The methodological instrument came from a qualitative approach, with questions directed to a group of seven quilombola students from this Campus. It was found with the research that despite the adversities faced along the educational path of these remaining quilombolas students can overcome expectations opening the door for other students in the same situation.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livrept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectInserçãopt_BR
dc.subjectPermanênciapt_BR
dc.subjectQuilombolaspt_BR
dc.subjectEnsino Superiorpt_BR
dc.subjectResistênciapt_BR
dc.subjectInsertionpt_BR
dc.subjectPermanencept_BR
dc.subjectHigher Educationpt_BR
dc.subjectResistancept_BR
dc.titleA inserção e a permanência dos estudantes quilombolas na Universidade Federal do Tocantins, Campus Arraias/TOpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho analisa quais são os processos de inserção e permanência dos acadêmicos das comunidades quilombolas Lagoa da Pedra e Kalunga do Mimoso, especificamente na UFT, Câmpus de Arraias/TO, averiguando o papel da educação superior na formação desses estudantes. O instrumento metodológico aconteceu a partir de uma abordagem qualitativa, com questionamentos direcionados a um grupo de sete estudantes quilombolas deste Câmpus. Constatou-se com a pesquisa que apesar das adversidades enfrentadas ao longo do percurso educacional desses estudantes remanescentes quilombolas conseguem vencer as expectativas abrindo a porta para outros estudantes na mesma situação.pt_BR
dc.publisher.campusArraiaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIApt_BR
dc.publisher.localArraiaspt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dandara Francisco Soares - TCC Monografia - Pedagogia.pdf873.65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.