Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/1376
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dc.contributor.advisorSilva, Giane Maria da-
dc.contributor.authorJesus, Alice Marques de-
dc.date.accessioned2019-09-25T18:28:16Z-
dc.date.available2019-09-25T18:28:16Z-
dc.date.issued2019-09-25-
dc.identifier.citationJESUS, Alice Marques de. Avaliação na educação infantil: práticas com crianças de cinco anos em Arraias - TO. 2019. 29f. Monografia(Graduação) - Curso de Licenciatura em Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2019.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/1376-
dc.description.abstractThe present work of course conclusion presents the conceptions of evaluation in the infantile education in a public school of Arraias-TO, from the perspective of two teachers who act in this stage of education. The main objective of this research was to identify the forms of evaluation adopted by the school and by these teachers, as well as to understand the arrival and departure of these students in a class of Pre II (children between five and six years of age), identifying which instruments are used as ways of assessing the level of development of children. It is therefore a work with a qualitative approach, from the data collection through a questionnaire directed to the two teachers who worked on the afternoon shift of the referred institution. The work was done from the reading and discussion of works by authors who deal with the evaluation theme, such as Hoffmann (2017), Luckesi (2004), Neves and Moro (2013), Oliveira (2002), Paro (2000) and Pereira 2013), and which discuss evaluation especially in the first stage of basic education, in addition to consulting official documents such as the Education Guidelines and Bases Law 9394/96, the National Curriculum Frameworks for Early Childhood Education (1996), the Guidelines National Curricula for Early Childhood Education (2009) and the National Curricular Common Core (2017). As results, this work pointed out that the school and the teachers evaluate the children all the time and as instruments they use games, play activities, reports, evaluation sheets and observation of the development of the child. At the beginning of the school year, the teachers also reported that they applied a diagnostic evaluation to know the level of development of the children, since this instrument would guide them in the production of the teaching plan.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectAvaliação na educação infantilpt_BR
dc.subjectInstrumentos de avaliaçãopt_BR
dc.subjectPráticas docentespt_BR
dc.subjectChild educationpt_BR
dc.subjectEvaluation in early childhood educationpt_BR
dc.subjectEvaluation toolspt_BR
dc.subjectTeaching practicespt_BR
dc.titleAvaliação na educação infantil: práticas com crianças de cinco anos em Arraias-TOpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho de conclusão de curso apresenta as concepções de avaliação na Educação Infantil em uma escola pública de Arraias-TO, na ótica de duas professoras (P1 e P2) que atuam nessa etapa de ensino na nesta etapa. Esta pesquisa teve como objetivo analisar as formas de avaliação adotadas pela escola e pelos docentes pesquisados. Trata-se, portanto, de um trabalho com abordagem qualitativa. A coleta de dados foi realizada por meio de um roteiro de perguntas direcionado às duas professoras que atuavam no turno vespertino da referida instituição. O trabalho foi realizado a partir da leitura e discussão de obras de autores tais como, Hoffmann (2017), Luckesi (2004), Neves e Moro (2013), Oliveira (2002), Paro (2000) e Pereira (2013); que discutem a avaliação especialmente na primeira etapa da educação básica. Utilizou-se ainda documentos oficiais como a Lei de Diretrizes e Bases da Educação nº 9394/96, os Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (1998), as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (2010) e a Base Nacional Comum Curricular (2017). Como resultados, este trabalho apontou que a escola e as professoras avaliam as crianças o tempo todo e como instrumentos elas utilizam jogos, atividades lúdicas, relatórios, fichas de avaliação e observação do desenvolvimento da criança. No início do ano letivo, as professoras relataram ainda que aplicaram uma avaliação diagnóstica para saber o nível de desenvolvimento das crianças, pois esse instrumento iria orientá-las na produção do plano de ensino.pt_BR
dc.publisher.campusArraiaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIApt_BR
dc.publisher.localArraiaspt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
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